اثر محلول پاشی برگی نیترات کلسیم و فسفیت پتاسیم بر آنزیم های آنتی اکسیدانی و عناصر غذایی پرتقال خونی رقم سانگین در انبار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

میوه های مرکبات منبع مهمی از آنتی اکسیدان ها از جمله ترکیب های فنولی، فلاونوییدی، کاروتنوییدها و آسکوربیک اسید می باشند که این ترکیب ها با کاربرد عناصر معدنی به ویژه پتاسیم و کلسیم می توانند تغییر یابند. این پژوهش به صورت فاکتوریل و در قالب طرح به طور کامل تصادفی انجام شد. محلول پاشی نیترات کلسیم (صفر، 2 و 4 گرم در لیتر) و فسفیت پتاسیم (صفر، 5/1 و 3 گرم در لیتر) پیش از بلوغ تجاری میوه های پرتقال خونی رقم سانگین انجام و یک هفته پس از اعمال تیمارها، میوه ها برداشت و به مدت 3 ماه در انبار معمولی نگهداری شدند. ویژگی های آنتی اکسیدانی، عناصر و آنزیم ها در زمان برداشت و طی دوره انبار به فواصل یک ماه مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که کاربرد غلظت های بالاتر نیترات کلسیم و فسفیت پتاسیم موجب بهبود ویژگی های اندازه گیری شده در روز برداشت شده است. میوه های تیمار شده با نیترات کلسیم 4 گرم در لیتر و فسفیت پتاسیم 3 و 5/1 گرم برلیتر بهترین اثر را بر ویژگی های آنتی اکسیدانی و عناصر در طی انبارداری داشتند. همچنین، میزان آنزیم های APX و SOD با این تیمارها طی دوره انبارداری افزایش یافت.

زبان:
فارسی
صفحات:
437 تا 446
لینک کوتاه:
magiran.com/p2552766 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!