پدیده سالمندی و آینده آموزش علوم پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سالمندشدن جمعیت پدیده ای است که در آینده ای نزدیک اتفاق افتاده و فرصت ها و تهدیدهایی را برای نظام سلامت در پی دارد. بخش آموزش علوم پزشکی نیز از این پدیده متاثر بوده و نیازمند کسب آمادگی در مواجهه بهینه با آن خواهد بود. این مطالعه با هدف بیان برخی از اثرات پدیده سالمندی بر آموزش علوم پزشکی و راهکارهای مواجهه با آن انجام شده است.

روش

اطلاعات حاصل به روش مرور نظام مند با جستجو در پایگاه های داده در قالب مقالات فارسی و انگلیسی و با استفاده از کلید واژه های مرتبط با موضوع و استخراج و طبقه بندی مطالب، حاصل شده اند.

یافته ها:

 تاثیرات پدیده سالمندی بر آموزش علوم پزشکی از جهات مختلفی قابل بررسی است؛ اما در این مطالعه تنها به سه بعد این تاثیرات یعنی شکل گیری دانشگاه های دوستدار سالمند، شکل گیری مشاغل جدید متناسب با سالمندی و استفاده از رویکردهای نوآورانه برای کسب آمادگی، پرداخته شد.

نتیجه گیری:

 پدیده سالمندی یک رویداد غیرقابل اجتناب بوده که مواجهه با آن مستلزم به کارگیری سیاست ها و شیوه های نوین برخورد با مسایل آینده است. تغییرات حاصل از این پدیده بر آموزش علوم پزشکی و محیط کسب و کار نمونه هایی از اثرات آن بر جامعه خواهد بود که نیاز به توجه به راهکارهای مقابله را پررنگ تر می نماید. توجه جدی نسبت به همگرایی علوم، تعامل با صنعت، دیده بانی و رصد تغییرات، بهره گیری از تجارب سایر کشورها، برنامه ریزی لازم برای پاسخگویی به نیاز نیروی انسانی و استفاده از رویکردهای جدید از جمله استراتژی هایی است که آموزش علوم پزشکی برای رویارویی با این پدیده، می تواند در پیش گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
595 تا 602
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!