ارتباط دو سویه کووید 19 (کروناویروس) و اعتیاد به مواد مخدر، روانگردان و مشروبات الکلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 در سال 2020 و 2021 درمان و پیشگیری از همه گیری بیماری کرونا ویروس (کووید-19) به مهمترین چالش دولت‌ها تبدیل شده است. سیستم درمانی و سلامت عمومی در دنیا روش ها و راهبردهای جدیدی جهت مقابله با این چالش اتخاذ نموده اند. در این میان جامعه حاشیه نشین، به ویژه افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد مخدر (‏SUD)‏، آسیب پذیری بیشتری در برابر ابتلا به عفونت و عوارض روانی - اجتماعی ناشی از کرونا ویروس دارند. این مقاله رابطه پیچیده و دو سویه بین کووید-19 و اعتیاد به مواد مخدر، روانگردان و مشروبات الکلی را بررسی می‌کند.  

روش‌:

 این مطالعه با بهره گیری از روش توصیفی- کتابخانه ای و مروری سیستماتیک در بازه زمانی 2020 تا 2021 (1398 تا 1399) شامل کلیه مقالات و اخبار منتشر شده در پایگاه داده‌های الکترونیک، پاب‌مد و گوگل اسکولار، scopus , science direct  با  کلید واژه‌های کووید-19، پاندمی، اعتیاد، مواد مخدر، الکل، سوء مصرف مواد، اختلالات مصرف مواد مخدر صورت گرفت.  

یافته ها

 افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر به دلیل عوامل متعددی از جمله شرایط بالینی، فیزیولوژیکی و روانی، در جمعیت با ریسک بالا برای ابتلا به کووید-19 و پیامدهای وخیم تر کووید19 قرار دارند.افراد معتاد به ویژه با مشکلاتی در دسترسی به خدمات درمانی مواجه هستند که آنها را در معرض تهیه مواد مخدر به روش‌های غیرقانونی قرار می‌دهد و می‏تواند موارد اثرات شدید ترک و مرگ ناشی از آن را افزایش دهد.

 نتیجه‌گیری:

 کووید-19 و اعتیاد دو همه‌ گیری هستند که هنگام تلاقی با یکدیگر باعث تهدید بیشتر سلامت عمومی می‌شوند. در حالی که هر تلاشی باید صورت گیرد تا عموم مردم از اثرات زیان بار سوء مصرف مواد مخدر بر پیش ‌آگهی ابتلا به کووید19 آگاه شوند، از سرگیری خدمات اعتیاد زدایی و دسترسی آسان‌تر و سریع به داروهای تجویزی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2555076 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!