پایش روند تغییرات شاخص پوشش گیاهی (NDVI) در شهرستان نجف آباد بین سال های 1381 تا 1397 با استفاده از تصاویر سری زمانی و آزمون من-کندال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پوشش گیاهی نقش اساسی در ثبات اکوسیستم های منطقه ای و جهانی دارد. تغییر در جذب کربن خالص زمینی در واقع تحت تاثیر متغیر بهره وری از پوشش گیاهی است. تغییر در پوشش گیاهی نتیجه ترکیب شرایط محیطی و فعالیت های انسانی است. هدف این پژوهش پایش روند تغییرات شاخص پوشش گیاهی در شهرستان نجف آباد با استفاده از تصاویر سری زمانی و من- کندال است. در این پژوهش از داده های 16 روزه نمایه تفاضل بهنجار شده پوشش گیاهی (NDVI) مودیس آکوا در فاصله زمانی 1381 تا 1397 با تفکیک مکانی 500 متر استفاده شده است. از آزمون من- کندال برای بررسی روند نمایه یادشده در شهرستان نجف آباد استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در دوره اول (91-81) روند میزان پوشش گیاهی آهنگی ملایم و افزایشی را داراست. اوج میزان افزایش در پوشش گیاهی. 84 تا 86 است. ازسال 91 تا 94 روند کاهشی افزایشی به شکل یکسان خودنمایی می کند تا اینکه از سال 94 تا 97 شاهد روند شدید کاهشی و یکباره درمیزان پوشش گیاهی این منطقه می باشیم، تغییرات یکباره کاربری اراضی و نوسانات اقلیمی و خشکسالی را می توان یکی از دلایل اصلی روند کاهشی در میزان پوشش گیاهی شهرستان نجف آباد در نظر گرفت. بیشترین روند کاهش پوشش گیاهی در مناطق جنوب و جنوب شرقی به عنوان مناطق شهری رخ داده است، این روند می تواند نشان دهنده رشد بالای شهری و تغییر کاربری اراضی از پوشش گیاهی به ساخت و ساز در این شهرستان باشد. همچنین کشت آبی در شهرستان در طول دوره مطالعه با کاهش شدید مواجه شده است، این مسیله منجر به تغییر کاربری اراضی از کشت آبی به کاربری های دیگر شده است.پوشش گیاهی نقش اساسی در ثبات اکوسیستم های منطقه ای و جهانی دارد. تغییر در جذب کربن خالص زمینی در واقع تحت تاثیر متغیر بهره وری از پوشش گیاهی است. تغییر در پوشش گیاهی نتیجه ترکیب شرایط محیطی و فعالیت های انسانی است. هدف این پژوهش پایش روند تغییرات شاخص پوشش گیاهی در شهرستان نجف آباد با استفاده از تصاویر سری زمانی و من- کندال است. در این پژوهش از داده های 16 روزه نمایه تفاضل بهنجار شده پوشش گیاهی (NDVI) مودیس آکوا در فاصله زمانی 1381 تا 1397 با تفکیک مکانی 500 متر استفاده شده است. از آزمون من- کندال برای بررسی روند نمایه یادشده در شهرستان نجف آباد استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در دوره اول (91-81) روند میزان پوشش گیاهی آهنگی ملایم و افزایشی را داراست. اوج میزان افزایش در پوشش گیاهی. 84 تا 86 است. ازسال 91 تا 94 روند کاهشی افزایشی به شکل یکسان خودنمایی می کند تا اینکه از سال 94 تا 97 شاهد روند شدید کاهشی و یکباره درمیزان پوشش گیاهی این منطقه می باشیم، تغییرات یکباره کاربری اراضی و نوسانات اقلیمی و خشکسالی را می توان یکی از دلایل اصلی روند کاهشی در میزان پوشش گیاهی شهرستان نجف آباد در نظر گرفت. بیشترین روند کاهش پوشش گیاهی در مناطق جنوب و جنوب شرقی به عنوان مناطق شهری رخ داده است، این روند می تواند نشان دهنده رشد بالای شهری و تغییر کاربری اراضی از پوشش گیاهی به ساخت و ساز در این شهرستان باشد. همچنین کشت آبی در شهرستان در طول دوره مطالعه با کاهش شدید مواجه شده است، این مسیله منجر به تغییر کاربری اراضی از کشت آبی به کاربری های دیگر شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2556596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!