زن در کشمکش با پارادایمهای فرهنگی، بررسی نشانه- شناختی وضعیت زنان در فیلم خانۀ پدری*
نشانهشناسی تجزیه و تحلیل سیستمهای نشانهای و ساختارهای ضمنی است که عناصر یک مجموعه را به یکدیگر پیوند میدهند. این علم، نشانههای کلامی یا غیرکلامی و معنای آنها را مطالعه میکند. به عبارت دیگر، هدف مطالعات نشانهشناختی کشف این نکته است که نشانهها چگونه معنا مییابند. این علم از زبانشناسی الهام گرفته است و میتواند در بسیاری از زمینهها و علوم مانند ادبیات، تبلیغات، سینما و یا حتی سیاست کاربرد داشته باشد.
دراین مقاله قصد داریم به بررسی نشانهشناختی نشانههای موجود در فیلم ایرانی «خانه پدری»، که در سال 1389 اکران شده، بپردازیم. در واقع، ما وضعیت زنان یک خانواده ایرانی در طول چندین دهه را مورد مطالعه قرار خواهیم داد و با پرداختن به نشانههای کلامی، نشانههای حرکتی-فرهنگی و در نهایت نشانههای معماری به تحلیل این مسیله خواهیم پرداخت. ما سعی کردهایم معنا و مظاهر آن را از طریق ثبت نشانههایی که در فرهنگ وجود دارد بررسی کنیم.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.