عوامل موثر و کلیدی بر دقت و عملکرد تیراندازی در دو حوزه نظامی و ورزشی: مروری بر ادبیات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

تیراندازی نقش حایز اهمیتی در بین مهارت های اکتسابی دارد و یکی از ملاک های اصلی سنجش توانمندی محسوب می گردد. هدف از این مطالعه حاضر، مروری جامع بر بررسی عوامل موثر و کلیدی بر دقت و عملکرد تیراندازی در دو حوزه نظامی و ورزشی بود.

روش بررسی

این مطالعه مروری با جستجو در پایگاه های داده فارسی و انگلیسی از سال 1995 تا 2022 و با استفاده از کلمات کلیدی «تیراندازی» به همراه «دقت، استرس، عملکرد، تکنیک، ورزش، سربازان، تفنگ و تپانچه» و نیز «دقت هدف گیری، تعادل پویا، کمانداران حرفه ای نظامی، کمانداران غیرحرفه ای و پلیس» انجام شد

یافته ها: 

بعد از بررسی کل متن مقالات، 21 مقاله به صورت متن کامل انتخاب شدند که 15 مطالعه در حوزه نظامی و 6 مطالعه در حوزه ورزشی صورت گرفته بود. نتایج نشان داد که مطالعات به بررسی عواملی چون 1) قدرت و استقامت عضلانی؛ 2) استرس و اضطراب؛ 3) خستگی و دقت بینایی؛ 4) کافیین و مکمل؛ و 5) مهارت بر عملکرد و دقت تیراندازی پرداخته اند.

نتیجه گیری: 

نتایج مطالعات نشان داد خستگی و اضطراب تاثیر منفی بر عملکرد تیراندازی می گذارد؛ ولی آموزش و تمرین این شرایط باعث ارتقا عملکرد تیراندازی می شود. همچنین مشخص شد که بهبود عضلات مرکزی بدن و عوامل آمادگی جسمانی تاثیر مثبت بر عملکرد تیراندازی می گذارند. علاوه بر این نتایج نشان داد که مصرف نوشیدنی ها بستگی به نوع نوشیدنی و دوز مصرفی آن می تواند تاثیر منفی یا مثبت بر عملکرد تیراندازی داشته باشد. بنابراین توجه به این متغیر ها، باعث ارتقا عملکرد و دقت تیراندازی در دو حوزه نظامی و ورزشی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2557375 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!