ارزیابی حدود مجاز بلند کردن دستی بار در میان زنان ایرانی بر اساس تکنیک های عینی و ذهنی: یک مطالعه آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کمردردهای شغلی یکی از اختلالات اسکلتی-عضلانی ناشی از بلند کردن دستی بار در میان خانم هایی می باشد که درگیر فعالیت های بلند کردن دستی بار هستند. حدود مجاز بلند کردن بار به عنوان ابزاری جهت ارزیابی ریسک ابتلا به کمردردهای شغلی و در نتیجه پیشگیری از آن ها استفاده می شود. در کشور ایران از روش WISHA به عنوان حدود مجاز ارزیابی بلند کردن بار دستی استفاده می شود. ازآنجایی که تاکنون روش WISHA به منظور تعیین حدود مجاز باربرداری در افراد ایرانی و بخصوص در زنان شاغل موردبررسی و ارزیابی قرار نگرفته است، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی حدود مجاز باربرداری در زنان ایرانی که مبتنی بر روش WISHA می باشد، با استفاده از معیارهای بیومکانیکی و سایکوفیزیکی انجام گرفت.

روش کار

در این مطالعه، 10 کارگر زن با رنج سنی 30-20 سال که دارای سابقه فعالیت بلند کردن دستی بار بودند، داوطلبانه مشارکت کردند و از آن ها خواسته شد 21 وظیفه باربرداری برای بارهای خارجی 3، 4، 6، 7، 8، 9 و 10 کیلوگرم با توجه به شرایط باربرداری (فواصل عمودی، افقی و فرکانس) که بر اساس روش WISHA طراحی شده بود، انجام دهند. جهت تعیین زوایای خمش تنه در حین بلند کردن بار از یک شیب سنج الکترونیکی بی سیم استفاده شد. با وارد کردن اطلاعات آنتروپومتریکی، وزن بار، زاویه کمر و پوسچر فرد در نرم افزار 3DSSPP، نیروهای بیومکانیکی برای هر وظیفه به دست آمده و با حدود توصیه شده NIOSH مقایسه گردید. همچنین به منظور ارزیابی ذهنی، پس از انجام هر وظیفه میزان تلاش ادراکی هر فرد برای هر وظیفه با استفاده از مقیاس بورگ جمع آوری گردید.  

یافته ها

نتایج مطالعه نشان داد که زاویه خمش برای 47.61 درصد از وظایف بلند کردن بار بیش از 20 درجه بود. میانگین نیروی فشاری تخمینی برای 6 وظیفه بیش ازحد توصیه شده NIOSH (3400 نیوتن) تخمین زده شد. همچنین میانگین مقیاس Borg برای 33.33 درصد از وظایف، سخت و برای 9.52 درصد از وظایف، بین سخت تا خیلی سخت تعیین شد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه حاضر مشخص شد که استاندارد بلند کردن دستی بار خانم ها ایران برای برخی از وظایف ممکن است قابلیت کافی به منظور کنترل و پیشگیری از کمردرد ناشی از بلند کردن دستی بار در خانم ها را نداشته باشد و عدم انطباق برخی از حدود مجاز بلند کردن دستی بار با ویژگی های آنتروپومتریکی و بیومکانیکی، ممکن است منجر به افزایش بارهای بیومکانیکی وارد بر کمر خانم ها شود. لذا به نظر می رسد حدود مجاز بلند کردن بار برای زنان بر اساس روش WISHA نیاز به بازبینی و طراحی مجدد بر اساس ویژگی های آنتروپومتریکی و بیومکانیکی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
188 تا 201
لینک کوتاه:
magiran.com/p2558045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!