خشک کردن گیاه دارویی نعنا فلفلی (Mentha piperita) با ترکیب تیمارهای سایه و مایکروویو قسمت دوم: بررسی اثر تیمارها بر برخی خصوصیات فیتوشیمیایی برگ خشک شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
خشک کردن رایج ترین روش نگهداری از گیاهان دارویی و حفاظت از ترکیبات بیوشیمیایی آنها می باشد. به منظور بررسی روش های مختلف خشک کردن بر برخی خصوصیات فیتوشیمیایی گیاه دارویی نعنا فلفلی شامل میزان ترکیبات فنلی کل، میزان فلاوونویید کل، میزان فلاون و فلاونول، فعالیت ضد اکسایشی و کربوهیدرات کل دو آزمایش بصورت مجزا از هم بر پایه طرح کاملا تصادفی با سه تکرار اجرا شد. نتایج حاکی از تاثیر معنی دار روش های مختلف خشک کردن بر صفات مورد بررسی بود (0/05 p<). در خشک کردن ساده بالاترین میزان فنل کل، فلاونویید کل و فلاون و فلاونول در نمونه تازه بود در حالیکه کمترین میزان این ترکیبات در تیمار آون با دمای 70 درجه سانتی گراد به دست آمد، اما در روش خشک کردن ترکیبی بیشترین میزان فنل کل، فلاونویید کل و فلاون و فلاونول در تیمار ترکیبی سایه+ مایکروویو 450 وات بود و کمترین مقدار آن در روش خشک کردن مایکروویو 100 وات+ سایه مشاده شد. همچنین در روش خشک کردن ساده، نمونه های خشک شده در سایه مصنوعی با مقدار 88/83 درصد و در خشک کردن ترکیبی تیمار سایه+ مایکروویو 450 وات با مقدار 0/48 درصد بیشترین فعالیت ضد اکسایشی را داشتند. بنابرای می توان نتیجه گرفت که در خشک کردن ساده نمونه تازه و روش خشک کردن سایه مصنوعی و توان 900 وات مایکروویو و در خشک کردن ترکیبی روش سایه+ مایکروویو 450 وات از این جهت که خصوصیات بیوشیمیایی را حفظ خواهند کرد بسیار مطلوب خواهند بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2558174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!