ویژگی های اپیدمیولوژیک و یافته های آزمایشگاهی بیماران دچار مسمومیت با مواد شیمیایی خانگی مراجعه کننده به بیمارستان خورشید اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مسمومیت با مواد شیمیایی خانگی، یکی از علل شایع مراجعه به اورژانس های مسمومین است. هدف از این مطالعه، بررسی ویژگی های اپیدمیولوژیک و یافته های آزمایشگاهی بیماران دچار مسمومیت با مواد شیمیایی خانگی بود.

روش ها: 

در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی که به صورت گذشته نگر انجام شد، داده های موجود در پرونده ی بیماران مسموم با مواد شیمیایی خانگی که از ابتدای فروردین ماه 1395 تا پایان اسفند ماه 1398، در بخش اورژانس مسمومین بیمارستان خورشید اصفهان بستری شده بودند، به روش سرشماری، گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها،  با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه، Chi-square و T-test انجام شد.

یافته ها: 

در این مطالعه، 281 بیمار بررسی شدند که 48 درصد از آن ها مرد بودند. نسبت زن به مرد برابر با 1/08 بود. میانگین سنی بیماران 17/14 ± 32/95 سال (83-1 سال) بود. بیشترین میزان مسمومیت با آفت کش ها (37/3 درصد) و کم ترین میزان مسمومیت با ترکیبات جیوه (0/4 درصد) اتفاق افتاده بود؛ میانگین طول بستری 25/02 ساعت بوده است. میزان مورتالیتی برابر 0/7 درصد (2 نفر) بود که به علت مسمومیت با آفت کش ها اتفاق افتاده است. روند مسمومیت از سال 95 تا 97 افزایشی بوده (233 درصد افزایش در سال 97 نسبت به 95) اما در سال 98 کاهش یافت (64 درصد کاهش در سال 98 نسبت به 97).

نتیجه گیری: 

آفت کش های خانگی و مواد خورنده، شایع ترین عوامل مسمومیت زا بودند؛ همچنین مسمومیت با این مواد در جنس مونث شایع تر بود. این نتایج، اهمیت حمایت عاطفی و روانی از بیماران (بخصوص خانم ها) و آموزش روش درست استفاده از مواد شیمیایی خانگی را متذکر می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2558238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!