مقایسه ی سرعت هدایت و سطح مقطع عصب مدین در مچ دست افراد سالم با و بدون مچ دست مکعبی شکل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مچ دست مکعبی شکل، در مطالعات گذشته به عنوان یک فاکتور مستعد کننده برای ابتلا به سندرم کارپال تونل مطرح شده است. مطالعه ی حاضر با هدف مقایسه ی سرعت هدایت و اندازه ی سطح مقطع عصب مدین در مچ دست افراد سالم با و بدون مچ دست مکعبی شکل در مطالعات الکترود یاگنوستیک و سونوگرافی انجام گرفت.

روش ها:

 مطالعه ی حاضر از نوع تحلیلی- مقطعی بود که در سال 99-1398 در اصفهان انجام شد. در ابتدای مطالعه، قطر قدامی- خلفی و قطر خارجی و داخلی مچ دست شرکت کنندگان توسط کولیس اندازه گیری شد و افرادی که Wrist ratio بیشتر یا مساوی 0/7 داشتند به عنوان گروه مورد و افراد با Wrist ratio کمتر به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند. سطح مقطع عصب مدین در ورودی تونل کارپال توسط سونوگرافی و سرعت هدایت عصبی توسط تست های الکترودیاگنوستیک هر دو گروه ارزیابی شد.

یافته ها:

 طی این مطالعه، 80 دست سالم در دو گروه 40تایی با و بدون مچ دست مکعبی بررسی شدند. میانگین سرعت هدایت عصبی در عصب مدین در افراد دارای مچ دست مکعبی 47/15 و در افراد سالم 51/93 متر بر ثانیه بود. همچنین میانگین سطح مقطع عصب مدین در افراد با مچ دست مکعبی به طور معنی داری از افراد با مچ دست نرمال بیشتر بود.

نتیجه گیری:

 مطالعه ی حاضر نشان داد که میانگین سطح مقطع عصب مدین در افراد سالم با مچ دست مکعبی بالاتر بوده و استفاده از سونوگرافی در تشخیص سندرم کارپال تونل در این افراد ممکن است با موارد مثبت کاذب همراه باشد. بنابراین در نظر گرفتن wrist ratio و ارزیابی های بیشتر در این افراد ضروری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
118 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p2558240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!