جایگاه و کارکرد منافع همگانی در نظام بین الملل از منظر تحلیل سیستمی حقوق بین الملل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جامعه ی بین المللی عرصه ی منافع همگانی دولت هاست که از دوجانبه گرایی به سوی چندجانبه گرایی با تاکید بر ارزش های مشترک حرکت کرده است. برای شکل گیری چنین جامعه ای میزانی از هم بستگی و تعامل سیستمی لازم است. نظریه سیستم ها مجموعه ای از احکام درباره ی روابط میان متغیرهایی است که به موجب آن تغییر در متغیرها ملازم یا مقدم بر تغییر سایر آن ها یا ترکیبی از آن هاست. مقاله ی حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه می توان از منظر تحلیل سیستمی حقوق بین الملل، جایگاه و کارکرد منافع همگانی را تبیین نمود؟ هدف از پژوهش حاضر تبیین جایگاه منافع همگانی به منظور ایجاد ثبات در نظام بین الملل می باشد.

روش

پژوهش حاضر به روش تجویزی - دستوری انجام شده است.

یافته ها و نتایج

یک سیستم در حالت آرمانی اش مبتنی بر روابطی منظم، برنامه ریزی شده و قابل پیش بینی در میان مجموعه ای از هنجارهاست که به توزیع ارزش ها و منافع اعضای خود می پردازد؛ پیچیدگی سیستم های حقوقی بین المللی، ارزیابی دقیق کارکردشان را دشوار نموده است ولی می توان مواردی چون بازدارندگی، پیش گیری و کمک به ثبات در سیستم بین الملل را برایشان برشمرد. در چنین وضعیتی ثبات سیستم در گرو همگرایی و وابستگی متقابل اعضا در جهت اهداف کلان سیستم خواهد بود؛ این امر جز با تعهد نسبت به منافع همگانی که هم راستا با هنجارهای عام سیستمی باشد، میسر نخواهد شد. بر اساس این پژوهش نتیجه گرفته می شود که منافع دولت ها چنانچه به مثابه خیر مشترک عرضه شود، به پشتوانه ی ساختار سیستمی می توانند هزینه های نقض هنجاری را بالا برده و از این طریق، ثبات نظام بین الملل افزایش می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p2558330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!