ارائه مدلی نوین مبتنی بر هوش مصنوعی جهت بهینه سازی آماد و پشتیبانی فراجا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 امروزه مدیریت آماد و پشتیبانی به‌عنوان یکی از روش‌های پرکاربرد و اثرگذار در راستای کاهش هزینه در سطوح مختلف مورداستفاده سازمان‌های موفق قرارگرفته است. بنا بر تجربه کشورها و سازمان‌های موفقی که توانسته‌اند در ارایه خدمات خود مزیت ایجاد کنند، اقدامات آماد و پشتیبانی یکی از مولفه‌های مهم است. ازجمله این اقدامات انجام مطالعات برنامه‌ریزی آماد و پشتیبانی و هوشمند سازی است. به‌کارگیری هوش مصنوعی در آماد و پشتیبانی خدمتی نوین است که در تمام قسمت‌های زنجیره‌ تامین می‌تواند مدنظر قرار گیرد. در نیروهای نظامی - انتظامی، مسایل آماد و پشتیبانی غالبا نقش مهمی دارند به‌ویژه آنکه یگان‌های آماد و پشتیبانی یکی از رده‌هایی هستند که باید در محیطی پیچیده‌ به فعالیت‌های خود با سرعت عمل و انعطاف‌پذیری بیشتری ادامه دهند کما اینکه نیروهای نظامی -انتظامی آینده، کمتر متمرکز بر اندازه بوده و بیشتر مبتنی بر پویایی و سرعت است. آماد و پشتیبانی روزبه‌روز توسعه‌یافته و می‌تواند نیازمندی‌های محیط خویش را با سرعتی مناسب تشخیص دهد و خود را به نحوی تغییر دهد که منطبق با این نیازمندی‌ها باشد. هدف این تحقیق ارایه مدلی برای توسعه آماد و پشتیبانی در فراجا با رویکرد هوش مصنوعی است که بتواند در وهله اول نیازهای آماد و پشتیبانی به‌صورت علمی، مدون و به‌روز شناسایی، تبیین و اولویت‌دهی کند.

روش

 این تحقیق از حیث هدف کاربردی، از حیث روش پیمایشی و از حیث راهبرد، آمیخته (ترکیبی) است. جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی، شامل خبرگان آماد و پشتیبانی در فراجا به تعداد آن‌ها 12 نفر و نمونه آماری تحقیق در مرحله کمی 32 نفر بودند. ابتدا در بخش کیفی تحقیق، عوامل موثر بر آماد و پشتیبانی بامطالعه پژوهش‌های پیشین، منویات مقام معظم رهبری و برگزاری جلسات با خبرگان حاصل گردید.

یافته‌ها:

 یافته‌های تحقیق نشانگر تاثیر مثبت رویکرد به‌کارگیری هوش مصنوعی در آماد و پشتیبانی است که سبب تاثیرپذیری بیشتر، کارآمدی و سازگاری بیشتر آماد و پشتیبانی می‌گردد. درنهایت با توجه به وضعیت موجود آماد و پشتیبانی فراجا باید با برنامه‌ریزی مدون و به‌کارگیری نیروهای متعهد و متخصص در سطح کارشناس و مدیریت به‌عنوان راهکارهای برون‌رفت از چالش‌ها مطرح شد سایر پیشنهاد‌ها بیان گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2558674 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!