بررسی تاثیر مولفه های قانون در پیشگیری از فساد مالی کارکنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نظر به اهمیت پیشگیری از فساد مالی کارکنان، از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اقدام‌های متعددی در زمینه جرم‌انگاری مصادیق فساد مالی کارکنان به‌عمل آمده است. برهمین اساس هدف از نگارش این مقاله، تبیین و بررسی‌ تاثیر مولفه‌های ‌قانون ‌در پیشگیری‌ از فساد مالی‌ کارکنان است.

روش‌شناسی: 

این تحقیق را بر مبنای هدف، از نوع کاربردی و بر مبنای ماهیت و روش، از نوع توصیفی تحلیلی با استناد به مطالعه منابع کتابخانه‌ای، اسنادی و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به پیشینه و ادبیات تحقیق است.

یافته‌ها و نتیجه‌گیری:

 یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که توجه به مولفه‌های پیشگیرانه از جمله آشنایی کارکنان با قوانین و مقررات ناظر بر پیشگیری از فساد مالی «قانون اساسی» و قوانین عادی «قوانین تصویب‌شده در مجلس شورای اسلامی» و اصلاح یا حذف مصوبات و قوانین غیرضرور، افزایش سامانه‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات در ارایه خدمات اداری، حمایت از مشارکت مردم و نهادهای مدنی در امر گزارش فساد مالی کارکنان، بی‌شک کاهش فساد مالی را در پی خواهد داشت.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که مولفه‌های موثر قوانین و مقررات در پیشگیری از فساد مالی کارکنان، در نظام حقوقی و قانونی ایران نهفته شده است باوجود مراجع متعدد قانون‌گذاری و کثرت قوانین در زمینه‌های مختلف از جمله مقابله با فساد مالی کارکنان، به‌لحاظ فقدان منطق و انسجام لازم در قوانین و تعارض و هم‌پوشانی آن‌ها مقابله با پدیده فساد نه‌تنها موفقیت‌آمیز نبوده بلکه تورم قوانین و کثرت مراجع وضع قانون، خود از اسباب بروز فساد مالی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p2560337 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!