مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر انعطاف پذیری شناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مبتلایان به بیماری دیابت با چالش های روانشناختی روبرو می شوند. لذا توجه به درمان های مبتنوی بر تعهد و پذیرش و درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در این زمینه حوا یز اهمیوت اسوت. هودف از مطالعه ی حاضر بررسی مقایسه اثربخشو ی مبتنوی بور تعهود و پوذیرش و درموان شوناخت ی مبتنو ی بور ذهن آگاهی بر انعطاف پذیری شناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بود. روش پژوهش نیموه آزمایشوی باطر پیش آزمون پس آزمون باگروه گواه بود. جامعه ی آماری مطالعه حاضر کلیوه بیمواران دیوابتی - نوع دو مراجعه کننده به مرکوز د یابوت موادر ، درمانگواه تخصصو ی و فووق تخصصو ی طووب ی و درمانگواه مصطفویان شهرستان ساری در سال 99 - 1398 بودند. 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمنود بوه عنووان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دوگروه آزمایش) 15 نفر(و گواه) 15 نفور(جوایگزین شودند. برای جمع آوری اطلاعات مقیواس انعطواف پوذیری شوناختی دنیوس و وندروال) 2010 (موورد اسوتفاده قرارگرفت. بورای تحلیول داده هوای پوژوهش از آموار توصویفی)میانگین ، انحوراف اسوتاندارد(و تحلیول کوواریانس و آزمون تعقیبی استفاده شد. نتایج نشان داد، درمان مبتنوی بور تعهود و پوذیرش و درموان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی و انعطاف پذیری شناختی بیماران مبتلا به دیابوت نووع دو در سطح معناداری 01 / 0P > موثر است. همچنین بین ایون نووع درموان تفواوت معنواداری وجوود ندارد. با توجه به اثربخشی درمان های مبتنی بر تعهد و پذیرش و درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگواهی بر انعطاف پذیری شناختی، به نظر می رسد که بتوان از این درمان بو رای کواهش مشوکلات روانشوناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو استفاده کرد. 

زبان:
فارسی
صفحات:
104 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2562223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!