تفکیک افراد سالم و مبتلا به آلزایمر با استفاده از ارتباطات موثر سیگنال های مغزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری آلزایمر یک بیماری تحلیل برنده و پیشرونده مغز است که باعث زوال توانایی های ذهنی می شود. تقریبا 5 درصد افراد بالای 70 سال و 20 درصد افراد بالای 80 سال از این بیماری رنج می برند. تاکنون ابزارها و روش های زیادی برای تشخیص بیماری آلزایمر ارایه شده است. البته در بیشتر این روش ها، فعل و انفعالات و اتصالات قسمت های مختلف مغز در نظر گرفته نمی شود. از آنجایی که بیماری آلزایمر می تواند ساختارهای مختلف مغز را تحت تاثیر قرار دهد، آسیب به هر بخشی از مغز باعث اختلال در تعامل آن با سایر مناطق می شود.

مواد و روش ها

 شاخص های ارتباط موثر بین بخش های مختلف مغز در دو گروه افراد سالم و افراد مبتلا به بیماری آلزایمر با استفاده از تحلیل علیت گرنجر استخراج شد. به دنبال مقایسه های آماری بین مقادیر کمی شاخص ها در کانال های EEG  مختلف، ارتباط موثر را بررسی شده است. سپس از تحلیل دیفرانسیل خطی برای جداسازی دو گروه از شرکت کنندگان استفاده شده است. داده های مورد استفاده در این تحقیق شامل سیگنال های EEG از 10 فرد سالم و 8 بیمار مبتلا به بیماری آلزایمر (خفیف و شدید) است.

یافته ها

 با تشخیص صحیح همه بیماران و تنها یک تشخیص اشتباه از آزمودنی سالم، دقت 83/33 درصد، دقت 90 درصد، حساسیت 100 درصد و تشخیص 80 درصد برای داده های آزمایش بدست آمده است. نرخ ارتباط موثر کانال های Fz و Cz برای افراد سالم بیشتر از ارتباط موثر کانال Pz است، در حالی که برای بیماران مبتلا به آلزایمر کمترین ارتباط موثر مغزی در کانال Fz و بیشترین ارتباط در کانال Pz و گاهی اوقات در کانال Cz مشاهده شده است.

نتیجه گیری

با وجود اینکه تعداد ویژگی های خطی استخراج شده بیشتر از ویژگی های گرنجر بود، نتایج ویژگی های گرنجر به مراتب بهتر از نتایج ویژگی های خطی است. بنابراین، اثربخشی علیت گرنجر بار دیگر ثابت شده است و می توان گفت که شاخص های تعامل بین کانال های EEG اطلاعات ارزشمندی را برای طبقه بندی ارایه کرده و منجر به بهتر شدن شناسایی بیماران مبتلا به آلزایمر شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2562282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!