اثر 8 هفته تمرینات اصلاحی منتخب بر وضعیت و حرکت کتف بوکسورهای رقابتی مبتلا به دیسکنزیای کتف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و اهداف:

 در ادبیات گذشته، نتایج متفاوتی در زمینه‌ تاثیر تمرینات اصلاحی بر بهبود دیسکنزیای کتف و علایم مرتبط با آن گزارش شده است. هدف از مطالعه‌ حاضر بررسی اثر 8 هفته تمرینات اصلاحی منتخب بر بهبود دیسکنزیای کتف و برخی علایم مرتبط با آن (قدرت و دامنه‌ حرکت چرخش شانه) در بوکسورهای رقابتی مبتلا به دیسکنزی می‌باشد.

مواد و روش‌ها:

 پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های نیمه‌تجربی است که بر روی 30 نفر از بوکسورهای رقابتی، شامل 15 نفر گروه کنترل (سن: 3/80±24/05 سال، وزن: 5/52±73/54 کیلوگرم، قد: 5/08±177/18 سانتی‌متر) و 15 نفر گروه تجربی (سن: 4/05±25/01 سال، وزن: 6/31±74/14 کیلوگرم، قد: 5/14±176/69 سانتی‌متر) صورت گرفت. بوکسورهای گروه تجربی به مدت 8 هفته به اجرای تمرینات متخب (تقویت سراتوس قدامی و ریتراکتورهای میانی و کشش سینه‌ای کوچک) پرداختند. تشخیص ابتلا و تعیین شدت دیسکنزیای کتف از طریق آزمون لغزش جانبی کتف، دامنه‌ حرکتی چرخش شانه با استفاده گونیامتر دستی و قدرت چرخش شانه با استفاده از دینامومتر دستی اندازه‌گیری شد. تمام آزمون‌ها در دو مرحله‌ پیش‌آزمون و پس‌آزمون صورت گرفت. بررسی‌های آماری با استفاده از آزمون‌های تی‌ زوجی و کوواریانس در سطح معنا‌داری 5 درصد، انجام شد.

یافته‌ها:

 نتایج این تحقیق نشان داد که 8 هفته تمرینات اصلاحی منتخب، اثر معنا‌داری در بهبود دیسکنزیای کتف و بهبود قدرت چرخش خارجی شانه در آزمودنی‌های گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل داشته است (P≤0/05). همچنین طبق یافته‌ها‌ی پژوهش حاضر مشاهده شد که تمرینات اصلاحی منتخب، بر بهبود قدرت چرخش داخلی شانه و دامنه‌ حرکتی چرخش داخلی و خارجی شانه اثربخشی معنا‌داری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل نداشته است (0/05<P). 

نتیجه‌گیری :

باتوجه‌به نتایج پژوهش حاضر، می‌توان نتیجه گرفت که تمرینات اصلاحی منتخب اثربخشی معنا‌داری بر بهبود دیسکنزیای کتف و نیز افزایش قدرت چرخش خارجی شانه در بوکسورهای رقابتی مبتلا به دیسکنزیای کتف داشته است. از این‌رو، مربیان، ورزشکاران و درمانگران می‌توانند از تمرینات اصلاحی پژوهش حاضر برای کاهش علایم مربوط به اختلال و ارتقاء عملکرد ورزشی در بوکسورهای مبتلا به دیسکنزیای کتف استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
950 تا 962
لینک کوتاه:
magiran.com/p2562346 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!