بررسی صفات مورفولوژیکی، فیتوشیمیایی و ظرفیت آنتی اکسیدانی میوه گیاه Punica granatum L. رقم توسفید گرگان در مقایسه با دو رقم تجاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
انار (Punica granatum L.) یک محصول بی رقیب در کشور ایران محسوب می شود و به میزان زیادی در اکثر نقاط کشور پرورش می یابد. در این تحقیق، سه رقم انار توسفید (از ارقام قدیمی و فراموش شده گرگان)، کلباد و ملس ساوه از نظر خصوصیات مختلف مورد مطالعه قرار گرفتند. میوه ها از یک باغ استاندارد در حومه شمالی شهر گرگان بر اساس معیار تجاری و به صورت تصادفی برداشت، بلافاصله به آزمایشگاه منتقل و از نظر خصوصیات مورفولوژیکی، فیتوشیمیایی و ظرفیت آنتی اکسیدانی بررسی شدند. بین ارقام از نظر تمام صفات مورد بررسی تفاوت های معنی داری در سطح احتمال یک یا پنج درصد وجود داشت. نتایج نشان داد که بیشترین میزان وزن میوه (391/20 گرم)، قطر میوه، طول به قطر میوه، حجم میوه، ضخامت پوست، رطوبت پوست، طول تاج، قطر تاج، طول آریل، قطر آریل، مواد جامد محلول، گلوکز (13/47 میلی گرم در 100 گرم) و فروکتوز (12/88 میلی گرم در 100 گرم) مربوط به رقم توسفید گرگان، بیشترین میزان آنتوسیانین کل آب (0/43 میکرومول در گرم) و ویتامین ث (2/42 میلی گرم در 100 میلی لیتر) مربوط به رقم ملس ساوه و بیشترین میزان pH (4/30)، هدایت الکتریکی (4/46 میلی موس در سانتی متر)، اسیدیته (0/174 درصد) و آنتی اکسیدان (81/31 درصد رادیکال آزاد) مربوط به رقم کلباد بود. طبق نتایج، رقم فراموش شده توسفید گرگان دارای خواص بارز و مفیدی است و توسعه و مصرف آن در سلامتی انسان نقش بسزایی خواهد داشت. بازمعرفی این رقم می تواند آن را از خطر انقراض و فراموشی همیشگی نجات دهد و باغداران و کارشناسان را برای تکثیر، پژوهش و توسعه آن تشویق نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2562478 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!