بررسی اثر سیلیکون بر برخی ویژگی های رشدی، فیزیولوژیکی و فیتوشیمیایی گیاه داروئی Cannabis sativa L. در محیط کشت های خاکی و بدون خاک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گیاه شاهدانه (Cannabis sativa L.) یک محصول امیدبخش به لحاظ تولید داروهای گیاهی خاص موردتوجه می باشد. همچنین سیلیکون، به عنوان یک عنصر اصلی بسیار مهم در بهبود عملکرد گیاهان در شرایط متنوع محیطی مطرح می باشد. سیستم های کشت بدون خاک از مهمترین فناوری روز دنیا برای محیط های نامساعد محیطی است در همین راستا باهدف بررسی عملکرد رشدی و فیتوشیمیایی گیاه دارویی شاهدانه تحت محلول پاشی سیلیکون، آزمایشی گلدانی، در گلخانه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در بهار و تابستان سال 1398، براساس فاکتوریل دوعاملی در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تیمارسیلیکون با غلظت های صفر، 0/75، 1/5 و 2/25 میلی مولار و سه تکرار در چهار بستر کشت (خاک و ماسه (مشتقات خاکی)، خاک و ورمی کمپوست (مشتقات خاکی)، پرلیت (هیدروپونیک)، پرلیت و کوکوپیت (هیدروپونیک)) انجام شد. پس از کامل شدن رشد رویشی، شاخص های رشدی، مورفوفیزیولوژیک و فیتوشییمیایی از جمله طول ریشه و اندام هوایی (خط کش)، وزن تر اندام هوایی و ریشه، وزن خشک اندام هوایی و ریشه، رطوبت نسبی برگ (ترازو)، سطح برگ (سطح برگ سنج)، رنگیزه های فتوسنتزی و آنتوسیانین، قندکل، فنل کل، فلاونوییدکل، فعالیت آنتی اکسیدانی (اسپکتوفتومتر)، برخی عناصر برگ و ریشه (فلیم فتومتر) اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که سیستم کشت دارای اثر معنی داری روی همه صفات مورد اندازه گیری (به جز فلاونوییدکل) بوده است و اعمال سیلیکون سبب بهبود بسیاری از صفات فیتوشیمیایی و اجزای عملکرد با غلظت 1/5 و 2/25 در این گیاه شد. نکته قابل توجه اینست که سیلیکون در سیستم های هیدروپونیک سبب بهبود صفات رشدی و جذب عناصر گردید ولی در محیط کشت های مشتقات خاکی، سبب افزایش صفات فیتوشیمیایی فلاونوییدکل و آنتوسیانین شد. نتایج به دست آمده می تواند حاکی از آن باشد که استفاده از محیط کشت های هیدروپونیک سبب افزایش عمکرد می گردد درحالی که در محیط های کشت خاکی به سبب وجود برخی محدودیت ها به ویژه محدودیت در جذب عناصر، ترکیبات آنتی اکسیدانی غیرآنزیمی مانند فنل کل افزایش نشان می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2562480 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!