سرنوشت شاعران زن در بند نوگرایی فکری و کهنه گرایی ادبی
تاریخ ادبیات ملی کشورهای مختلف، با حذف بیشتر زنان نویسنده از پیکره خود، رفتار مشابهی در قبال ایشان پیش گرفتهاست. این مقاله در صدد است تا با مقایسه شیوه شاعری عالمتاج قایممقامی و کنستانس دو سلم، دو شاعر ایرانی و فرانسوی در بحبوحه دو انقلاب سیاسی، مشروطه در ایران و انقلاب 1789 در فرانسه، به چرایی این وضعیت بپردازد. مطالعه موضوعی و زیباشناختی آثار این دو شاعر نشان میدهد که علی رغم تفاوتهای فرهنگی و فاصله زمانی و با توجه به زندگی در دو جامعه در حال گذار به مدرنیسم سیاسی، هر دو علیه سلطه مردانه سرودهاند و مطالبات مدنی مشابه و پیشرویی داشتهاند. با این حال روند اجتماعی شدن ایشان در بطن جوامعی با پیشفرضهای جنسی و جنسیتی، هر دو را در قلمرو ادبیات مجبور به انتخابهایی کرده که کهنگرایانه و خلاف جریان پیشروی ادبی قضاوت شدهاند و در نتیجه جایگاه معتبری در تاریخ ادبیات به دست نیاوردهاند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.