راهبردهای پیشگیرانه بهداشتی برای مقابله با اپیدمی ویروس کرونا (کووید 19) مبتنی بر رهنمودهای دینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

بررسی موضوع پیشگیری از بیماری ها به عنوان عامل مهم و ارزان ترین شیوه برای مقابله با انواع بیماری های واگیردار از جمله کرونا ویروس (کووید 19) به حساب می آید. دین اسلام با توجه به جامعیتش، دارای تعالیم پیشگیرانه بهداشتی است. در بسیای از آموزه های دینی سخن از بیماری های واگیری همانند طاعون و وبا به میان آمده که به وسیله تنقیح مناط آنها می توان راهبردهایی برای مقابله با کرونا ویروس ارایه داد. مطالعه حاضر در صدد ارایه راهبردهای پیشگیرانه برای مقابله با بیماری های مسری از منظر دین و تطبیق آن با دستورالعمل های پزشکی در دو حوزه بهداشت فردی و عمومی و تاکید بر نقش این راهبردها بر التزام به شیوه نامه های بهداشتی برای مقابله با کرونا در نزد دین داران است.

مواد و روش ها

این پژوهش یک مطالعه کتابخانه ای به روش توصیفی- تحلیلی است که با مطالعه آموزه های دینی به استخراج مولفه های راهبردی بهداشتی پیشگیرانه پرداخته و هر یک از این راهبردها را با دستورالعمل های پیشگیرانه علم پزشکی تطبیق داده است.

نتیجه

از آموزه های دینی در مواجه با بیماری های مسری در دو حوزه بهداشت فردی و عمومی، چهار راهبرد رهیافت می شود: راهبرد طهارت و پاکیزگی؛ بهداشت محیط پیرامون؛ فاصله اجتماعی؛ قرنطینه. این راهبردهای چهارگانه با دستورالعمل ها و یافته های علم پزشکی در کرونا ویروس تطابق داشته و دربردانده الزام شرعی نسبت به همه مکلفین است که موجب ایجاد انگیزه بیشتر در دین داران نسبت به سایر افراد در التزام به دستورالعمل های بهداشتی پیشگیرانه مقابله با کرونا می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2563106 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!