تاثیر مکمل دهی Inflamma-Xبر شاخص های فشار اکسایشی و دستگاه دفاع ضداکسایشی پس از اجرای آزمون ترکیبی SWPT-SWFTدر کشتی گیران جوان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کشتی ورزشی برخوردی با انقباض های برون گرای مکرر و با شدت بالاست. چنین فعالیت هایی که با انقباض های برون گرای شدید انجام می گیرد، با اختلالات مکانیکی و متابولیکی همراه است. چنین شدت بالایی از فعالیت در کشتی به طور چشمگیری به تولید ناگهانی گونه های اکسیژن واکنش پذیر بنیان های آزاد در حین رقابت و بازیافت پس از هر مسابقه منجر می شود، به طوری که حتی ممکن است طی انجام این دسته از فعالیت ها، ذخیره ضداکسایشی به شدت کاسته و تخلیه شود و به دنبال ناکارامدی دستگاه اکسایشی، فشار اکسایشی رخ دهد که کاهش عملکرد ورزشی را در پی دارد و با تسریع بروز خستگی همراه می شود. ازاین رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مکمل دهی کوتاه مدت اینفلاما ایکس بر شاخص های فشار اکسایشی و دستگاه دفاع ضداکسایشی پس از اجرای دو دوره پشت سر هم آزمون ترکیبی  SWPT-SWFTدر کشتی گیران جوان انجام گرفت.

مواد و روش ها:

 از بین داوطلبان واجد شرایط، 24 کشتی گیر جوان به صورت تصادفی به دو گروه مکمل-تمرین (12 نفر) و دارونما-تمرین (12 نفر) تقسیم شدند. از کشتی گیران در گروه مکمل-تمرین درخواست شد به مدت ده روز تا پیش از اجرای آزمون ترکیبی، روزانه دو عدد مکمل اینفلاما ایکس 15 میلی گرمی را به صورت ناشتا به همراه 200 میلی لیتر آب مصرف کنند. گروه دارونما نیز قرص های نشاسته با همان مقدار و تعداد گروه مکمل- تمرین دریافت کردند. آزمون ترکیبی SWFT-SWPT شامل دو آزمون عملکردی ویژه کشتی (SWPT) و آزمون آمادگی بدنی ویژه کشتی (SWFT) است. آزمون ترکیبی سه دقیقه و 40 ثانیه بود که یک نوبت به شمار می رفت و هر مرحله نیز شامل دو نوبت بود. به منظور بررسی تغییرات شاخص های فشار اکسایشی و دستگاه دفاع ضداکسایشی کشتی گیران، خون گیری اولیه پیش از شروع آزمون ترکیبی SWPT-SWFT انجام گرفت. چهار خون گیری بعدی شامل بلافاصله پس از مراحل اول، دوم و چهارم آزمون مذکور و آخرین خون گیری نیز 48 ساعت پس از آزمون ترکیبی SWPT-SWFT اجرا شد. نمونه های جمع آوری شده به منظور بررسی سطوح مالون دی آلدهید، ظرفیت تام ضداکسایشی و سوپراکسید دیسموتاز با روش الایزا ارزیابی شدند. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر ترکیبی (Mixed Anova) استفاده شد. 

نتایج

یافته ها نشان داد که مقادیر ظرفیت تام ضداکسایشی گروه مکمل در همه مراحل بیشتر از گروه دارونما بود؛ با این حال تفاوت دو گروه فقط در زمان های خون گیری سوم، چهارم و پنجم معنادار بود (05/ 0>P)، ولی در مراحل خون گیری اول و دوم بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/ 0<P). همین طور در هیچ یک از مراحل خون گیری در مقادیر سرمی سوپراکسید دیسموتاز تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت (05/ 0<P). همچنین در مراحل خون گیری دوم، سوم، چهارم و پنجم بین دو گروه در مقادیر سرمی مالون دی آلدهید تفاوت معناداری وجود داشت (05/ 0>P).

نتیجه گیری: 

به نظر می رسد مصرف مکملInflamma-X  می تواند برای جلوگیری از آسیب اکسایشی و حتی تسهیل دوره بازیافت بین هر رقابت کشتی سودمند باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564251 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!