ملاحظات متدولوژیک در اجرای مطالعات تجمع خانوادگی برای یافتن عوامل خطر بیماری ها: یک مرور نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 مطالعات تجمع فامیلی اولین گام در شناسایی علل وراثتی بیماری ها است که به مقایسه میزان شیوع بیماری خاص در افراد یک خانواده و جامعه معین می پردازد. با توجه به اینکه مطالعات اندکی در زمینه تعریف و روش های اجرای تجمع خانوادگی در دسترس است، هدف از این مطالعه، بررسی مطالعات انجام شده و ارایه اطلاعات منسجم در این زمینه است.

روش ها

در مطالعه حاضر که به روش مرور نظام مند در سال 1400 در زمینه تعاریف، اصول و روش های اجرای مطالعات تجمع خانوادگی انجام گرفته است، پایگاه های اطلاعاتی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، گوگل اسکالر، مدلاین، پابمد، ایران مدکس، مگ ایران و کوکران لایبرری و وب سایت جهانی ژنتیک اپیدمیولوژی بررسی شدند. کلمات تجمع فامیلی، تجمع خانوادگی در پایگاه های اطلاعاتی فارسی و “familial” OR “family” and “aggregation” بعد از بررسی در Mesh term، در قسمت های عنوان، چکیده، متن و کلید واژگان مقالات بدون محدودیت زمانی و زبانی جست و جو شدند. مقاله های دارای چکیده فارسی یا انگلیسی که متن کامل آن ها به زبان دیگری بود و یا اطلاعات کافی ارایه نکرده بودند از بررسی خارج شدند.

یافته ها

در جست وجوی اولیه 461197 مقاله یافت شد که (0/015 درصد) 67 مقاله مربوط به پایگاه های اطلاعات فارسی بود. 138581 مقاله به علت تکراری بودن و 322600 مقاله در ارزیابی اولیه عناوین و چکیده ها به علت نداشتن توضیح روش های اجرای مطالعات تجمع فامیلی از بررسی خارج شدند. در نهایت، 7 مقاله با توجه به معیارهای مطالعه انتخاب شد.

نتیجه گیری

 وجود تجمع خانوادگی، پیش فرض ضروری برای علت یابی ژنتیکی بیماری هاست و نشانگر مشارکت احتمالی عوامل ژنتیکی، محیطی یا برهم کنش هر 2 عامل در ایجاد یک فنوتیپ خاص است.

زبان:
فارسی
صفحات:
308 تا 319
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564365 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!