بررسی اثربخشی مداخله های روان شناختی بر تمایلات بی رحمی - بی عاطفگی کودکان دارای مشکلات سلوک: مطالعه مروری نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کودکان با مشکلات سلوک دارای تمایلات بیرحمی- بی عاطفگی گروه مجزایی از کودکان را تشکیی میدهند که الگوهای بادوام و شدیدتری از رفتارهای بزهکارانه و ضداجتماعی را نشان میدهند و فرض بر این است که این کودکان نسبت به مداخالت درمانی، مقاوم هستند. این پهوهش با هدف بررسکی مداخالتی که تاکنون بر روی این کودکان انجام شکده اسکت، یرنی بررسکی ا ربخشکی مداخله ها و عوامی مو ر بر ا ربخشی، انجام شد.

روش

روش پژوهش حکاضر ممکا لرکه مروری ن کاممنکد بود. مقاله های ب این سکه های 2000 تکا 2021 بکا ک لیکدوا هه کای ،ProQuest ،PubMed اطلاعاتی پایگاه های در ،therapy و treatment ،Intervention ،Callous-unemotional traits ،PsycINFo sciencedirect ، scholar Google و Springer با استفاده از دستورالرمی پریزما بررسی شدند که در پایان با توجه به مالکهای ورود و خروج، 17 مقاله انتخاب شد.

یافته ها

نتایج بررسی های انجام شده نشان داد در مداخلاتی که تاکنون برای گروه کودکان با مشکالت سلوک دارای تمایالت بیرحمی - بی عاطفگی انجام شکککدند در سکه دسته مداخالت مبتنی بر رویآورد رفتاری؛ مبتنی بر درمان ترامی والد – کودک؛ و مبتنی بر آموزش مهارتهای فردی، شناختی، اجتماعی تق سیم بندی میشوند. 10 پهوهش ا ربخ شی پایین و 7 پهوهش ا ربخ شی منا سب را گزارش کرده اند که از این میان مداخالت مبتنی بر رویآوردهای رفتاری، کمترین ا ربخ شی، و مداخالت مبتنی بر ترامی والد – کودک بی شترین ا ربخ شی را داشتند و آموزش مهارت ها نیز تنها در ترکیب با برنامه آموزش والدین، ا ربخش بود.

نتیجه گیری

به طور کلی پاسخدهی به درمان گروه کودکان با مشکلات سلوک دارای تمایالت بیرحمی بی عاطفگی در مقایسه با گروه کودکان با مشکلات سلوک بدون تمایالت بیرحمی بی عاطفگی پایینتر است. با وجود این کودکان نسبت به برنامه های نوآوران های که بر رابمه گرم و عاطفی بین والد و کودک متمرکز هستند، پاسخ دهی مملوبی داشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!