بومی سازی و روان سنجی نسخه ی فارسی پرسش نامه ی انگ اجتماعی مربوط به بحران کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه :

با ایجاد پاندمی کرونا ویروس، جامعه ی بشری بویژه پرستاران مراقبت کننده از بیماران کووید-19، علاوه بر عوارض جسمی این بیماری، با عوارض روانی گسترده ی آن نیز روبرو شده اند. یکی از پیامدهای روانی- اجتماعی ابتلا به بیماری های واگیردار، انگ اجتماعی یا استیگما (Stigma) است. با توجه به فقدان ابزار مناسب جهت بررسی انگ اجتماعی مربوط به بحران کووید-19، این مطالعه با هدف بومی سازی و روانسنجی نسخه ی فارسی پرسش نامه ی انگ اجتماعی مربوط به بحران کووید-19 انجام گردیده است.

روش ها

این مطالعه ی مقطعی- تحلیلی در سال 1400، به منظور بومی سازی و روانسجی پرسش نامه ی انگ اجتماعی مختص به کووید-19 انجام شد. در این مطالعه پس از ترجمه ی رفت و برگشتی پرسش نامه ی موجود انگ اجتماعی در مطالعات در آغاز پاندمی کووید-19، روایی صوری و محتوایی توسط 12 نفر از اعضا پانل متخصصین رشته سنجیده شد. به منظور روایی سازه و پایایی، پرسش نامه به 242 پرستار شاغل در مراکز منتخب کووید-19 به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای ارایه گردید. برای تعیین روایی محتوا و سازه ی پرسش نامه از تحلیل عاملی تاییدی و میانگین (Content validity ratio) CVR و به منظور بررسی همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.

یافته ها

شاخص روایی محتوا (0/92) و مقدار (Content validity index) CVI نیز 0/98 محاسبه شد. بررسی روایی های صوری، محتوایی و سازه منتج به ارایه ی نسخه ی فارسی پرسش نامه ی انگ اجتماعی با 12 سوال و 3 خرده مقیاس با واریانس 72/86 تعیین شد.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان داد که نسخه ی فارسی و بومی سازی شده ی پرسش نامه ی انگ اجتماعی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و به عنوان ابزاری معتبر و پایا می تواند برای سنجش انگ اجتماعی در بین پرستاران مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 165
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564772 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!