تاثیر استفاده از تکنیک سوزن خشک عمقی در نقاط ماشه ای فعال عضلات اطراف زانو بر درد و عملکرد بیماران پس از جراحی تعویض کامل مفصل زانو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اهداف:

 استیوارتریت یکی از شایع ترین بیماری های مفصل زانو است. این بیماری یک اختلال چند عاملی، التهابی و تخریبی مفصل است که بافت های سینوویال و غضروف مفصلی را درگیر می کند و باعث ایجاد درد دایمی، محدودیت عملکردی و کاهش کیفیت زندگی بیماران می شود. در موارد پیشرفته این بیماری، جراحی تعویض کامل مفصل زانو به منظور کاهش درد و بهبود عملکرد این بیماران انجام می شود. وجود درد پس از این جراحی، یک نگرانی اصلی است که کیفیت زندگی این افراد را کاهش می دهد. یکی از علل درد پس از جراحی در این بیماران، دردهای خارج مفصلی و درگیری سیستم عضلانی اسکلتی است که شایع ترین علت آن، درد ناشی از نقاط ماشه ای فعال است. سوزن خشک یکی از روش های غیر فعال کردن نقاط ماشه ای است. هدف از انجام مطالعه حاضر ، بررسی اثرات سوزن خشک بر روی شدت درد و عملکرد بیماران دارای نقاط ماشه ای فعال در عضلات اطراف زانو پس از جراحی تعویض کامل مفصل زانو بود.

روش بررسی :

این تحقیق یک مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی قبل و بعد بود. در این مطالعه 49 بیمار مرد یا زن با دامنه سنی 55 تا 80 سال که حداقل 3 ماه از عمل جراحی تعویض کامل مفصل زانوی آن ها گذشته بود و هنوز از درد شکایت داشتند توسط پزشک متخصص ارتوپد پس از بررسی معیارهای ورود و خروج، به این مطالعه ارجاع شدند. پس از بررسی محقق اول از نظر معیارهای ورود و خروج و وجود نقاط ماشه ای فعال در عضلات اطراف زانو شامل کواردی سپس، هامسترینگ وگاستروسولیوس، 27 بیمار واجد شرایط شناسایی شدند. میزان درد در این بیماران، قبل، یک هفته و یک ماه پس از سوزن خشک بر اساس مقیاس خطی دیداری درد و عملکرد بیماران بر اساس پرسش نامه کووس اندازه گیری و مقایسه شد.

یافته ها :

نتایج این مطالعه نشان دهنده وجود اختلاف معناداری بین میزان درد قبل از سوزن خشک (8/9± 57/2) و 1 هفته بعد از سوزن خشک (10/8± 33/6) با P<0/001 هستند. همچنین اختلاف معنی داری بین عملکرد بیماران قبل از سوزن خشک (11/9±47/5) و یک هفته بعد از سوزن خشک (10/6± 42/3) با P<0/006 مشاهده شد. بین درد یک هفته پس از سوزن خشک و یک ماه پس از آن و عملکرد، یک هفته پس از سوزن خشک و یک ماه پس از آن اختلاف معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری :

انجام یک جلسه سوزن خشک بر روی نقاط ماشه ای فعال عضلات اطراف زانو پس از جراحی تعویض کامل مفصل، باعث کاهش درد و بهبود عملکرد بیماران می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!