بررسی عملکرد صوتی بیماران مبتلا به سرطان اولیه حنجره پس از جراحی لیزری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اهداف:

 امروزه جراحی لیزری به عنوان یکی از اولین گزینه های کنترل و درمان سرطان اولیه حنجره محسوب می شود و اختلال صدا جزء عوارض گریزناپذیر این شیوه درمانی است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه عملکرد صوتی بیماران مبتلا به سرطان اولیه حنجره پس از جراحی لیزری، با افراد سالم دارای کیفیت بهنجار صدا، به کمک تحلیل آکوستیک و شاخص معلولیت صدا و نیز بررسی همبستگی نتایج این دو ارزیابی در هر یک از گروه ها صورت گرفت.

روش بررسی:

 مطالعه حاضر پژوهشی توصیفی همبستگی و مقایسه ای است که به شیوه مقطعی و با استفاده از نمونه گیری در دسترس به مقایسه عملکرد صوتی 2 گروه متشکل از 60 مرد (با میانگین سنی 5/170± 59/18 سال) مبتلا به سرطان اولیه حنجره و تحت جراحی لیزری به عنوان گروه بیماران و 60 مرد (با میانگین سنی 5/491± 56/68 سال) با کیفیت صوتی بهنجار بدون هرگونه سابقه اختلال صدا به عنوان گروه کنترل پرداخته است. عملکرد صوتی شرکت کنندگان با استفاده از پارامترهای آکوستیک (شامل جیتر، شیمر، نسبت هارمونی به نویز، فرکانس پایه، برجسته ترین قله تعدیل شده سپستروم) و نسخه 30 گویه ای و فارسی پرسش نامه شاخص معلولیت صدا (شامل نمره کل و نمرات خرده مقیاس های جسمی، عاطفی و عملکردی) ارزیابی شد. سپس مقادیر به دست آمده با استفاده از نسخه 20 نرم افزار آماری SPSS، شاخص های آمار توصیفی، آزمون های کولموگروف اسمیرنوف، تی مستقل و آزمون همبستگی پیرسون در سطح معناداری 0/05>P موردبررسی قرار گرفت.

یافته ها :

نتایج نشان می دهد پارامترهای تحلیل آکوستیک و شاخص معلولیت صدا در گروه تحت جراحی لیزری با گروه کنترل تفاوت معنادار دارد (0/001>P). همچنین در گروه بیماران همبستگی معنادار مستقیم بین پارامترهای جیتر و شیمر با نمره کل و خرده مقیاس جسمی، همبستگی معنادار معکوس بین نسبت هارمونی به نویز و نمره کل و نمرات خرده مقیاس های عملکردی و جسمی و نیز برجسته ترین قله تعدیل شده سپستروم با نمره کل و نمرات خرده مقیاس های شاخص معلولیت صدا وجود دارد (0/05>P). به علاوه در گروه کنترل رابطه معناداری بین پارامترهای آکوستیک و خرده مقیاس های شاخص معلولیت صدا وجود ندارد (0/05>P).

نتیجه گیری:

 یافته های حاصل از تحلیل آکوستیک و شاخص معلولیت صدا نشان دهنده اختلال در عملکرد صوتی و کاهش کیفیت زندگی وابسته به صدا در بیماران مبتلا به سرطان اولیه حنجره پس از جراحی لیزری است. همچنین وجود همبستگی معنادار بین نمرات شاخص معلولیت صدا و پارامترهای تحلیل آکوستیک به ویژه تحلیل سپسترال در گروه بیماران بر لزوم توجه به ارزیابی های فرکانس وابسته اشاره دارد. از این رو در مجموع نتایج مطالعه حاضر، بر سنجش همه جانبه عملکرد صوتی، ارایه برنامه های صوت درمانی پس از جراحی و توجه به وجوه مختلف کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان اولیه حنجره پس از جراحی لیزری تاکید می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
114 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564856 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!