ارتباط اینترلوکین 17 بزاقی با بیماری پریودنتیت و دیابت: یک مطالعه ی مورد- شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 پریودنتیت یک بیماری التهابی چند  عاملی است که با تشکیل پلاک میکروبی آغاز می شود و گسترش و شدت آن با حضور بیماری هایی نظیر دیابت ارتباط دارد. با توجه به ارتباط بین آسیب بافتی و تغییرات سطوح سایتوکاین ها، در این مطالعه به ارزیابی سطوح اینترلوکین بزاقی بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن و بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 پرداخته شد.

مواد و روش ها

مطالعه بر روی 80 نمونه بزاق از چهار گروه 20 نفره از بیماران؛ شامل مبتلا به پریودنتیت و فاقد دیابت، مبتلا به دیابت و دارای پریودنتیت، مبتلا به دیابت و فاقد پریودنتیت و گروه شاهد سالم فاقد پریودنتیت، انجام شد. شرکت کنندگان از بین مراجعین بخش پریودنتولوژی دانشکده دندان پزشکی و مرکز دیابت دانشگاه علوم پزشکی اهواز انتخاب شدند. غلظت اینترلوکین- 17 با استفاده از روش الایزا انجام شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس و آزمون توکی بررسی شدند. ارتباط بین شاخص های بالینی با میزان هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1C) و غلظت اینترلوکین-17 توسط آزمون همبستگی اسپیرمن ارزیابی شد.

یافته ها

کمترین غلظت اینترلوکین-17 در افراد سالم فاقد بیماری پریودنتال و بیشترین در بیماران مبتلا به دیابت دارای پریودنتیت مشاهده شد (به ترتیب 1/3±1/5 و 1/2±4/5 پیکوگرم بر میلی لیتر). سطح بزاقی اینترلوکین در افراد سالم فاقد دیابت با گروه های دیگر اختلاف معنی دار داشت. مقایسه غلظت اینترلوکین-17 در گروه های مبتلا به دیابت کنترل نشده با گروه فاقد دیابت و دیابت کنترل شده اختلاف معنی داری را نشان داد (به ترتیب 0/001> P و 0/001=P). بین شاخص های بالینی و میزانHbA1C با غلظتIL -17 ارتباط مستقیم وجود داشت.

نتیجه گیری

همراهی بیماری پریودنتال با دیابت سبب افزایش غلظت اینترلوکین-17 می شود، که می تواند تاثیر منفی در کنترل قند بیماران داشته باشد. بنابراین پایش و درمان بیماری پریودنتال، که ماهیت التهابی مزمن دارد، برای بیماران مبتلا به دیابت توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
241 تا 249
لینک کوتاه:
magiran.com/p2565895 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!