عوامل خطر و یافته های بالینی ایسموسل در زنان تحت سزارین در بیمارستان امام خمینی ساری در سال های 1396، 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

زایمان سزارین با میزان بالایی از عوارض همراه است که یکی از عوارض مهم آن، خونریزی است. یکی از علل خونریزی بعد از سزارین، ایسموسل است. این مطالعه به منظور بررسی عوامل خطر و یافته های بالینی ایسموسل در زنان تحت زایمان سزارین انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی تعداد 200 زن با سابقه زایمان سزارین در بیمارستان امام خمینی ساری در سال های 1396 و 1397 به صورت تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات دموگرافیک بیماران، عوامل خطر، یافته های بالینی و سونوگرافیک بیماران در فرم جمع آوری اطلاعات ثبت شد و با استفاده از آزمون تی مستقل و کای دو تحلیل شد. ارتباط عوامل خطر ایسموسل با ابتلا به آن توسط رگرسیون لجستیک چند گانه بررسی شد.

یافته ها

تعداد 57 نفر (28/5 درصد) دارای ایسموسل و 143 نفر (71/5 درصد) فاقد آن بودند (0/03=P). 100درصد افراد دارای ایسموسل در دیلاتاسیون زیر 5 سانتی متر و 89/7 درصد در کم تر از 5 ساعت از شروع لیبر تحت سزارین قرار گرفته بودند که این تفاوت در مقایسه با افراد فاقد ایسموسل معنی دار بود، به ترتیب (0/04=P، 0/08=P). تعداد دفعات سزارین در افراد دارای ایسموسل با میانگین 0/8±1/9 بیش تر از افراد فاقد ایسموسل بود (0/03=P). در بین علایم بیماران تفاوت معنی داری در خونریزی غیرطبیعی رحم (0/02=p)، منومتروراژی (0/01=P)، لکه بینی (0/001<p) و دیسمنوره (0/04=P) بین دو گروه دارای ایسموسل و بدون آن مشاهده شد.

استنتاج

خونریزی غیرطبیعی رحم شایع ترین علامت و سزارین تکراری مهمترین عامل خطر ایجاد ایسموسل شناخته شد، که لزوم کاهش آن توسط ارایه دهندگان خدمات بهداشت و سلامت ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!