بررسی فعالیت ضد میکروبی و مهار بیوفیلم نانوذرات طلا ساخته شده با عصاره اتانولی گل محمدی (Rosa damascene) و برگ گردو (Juglans regia)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

این مطالعه با هدف بررسی اثرات آنتی باکتریال نانوذرات سنتز شده با عصاره اتانولی گل محمدی و برگ گردو بر علیه استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین، سودوموناس آیروژینوزا، اشریشیاکلی، اسنیتو باکتر بومانی می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، نانوذرات طلا به روش سبز و با استفاده از عصاره اتانولی گل محمدی و برگ گردو سنتز شد. سپس مهار تشکیل بیوفیلم و تعیین حداقل غلظت ممانعت کنندگی از رشد (MIC) و حداقل غلظت کشندگی باکتری (MBC) با روش میکرو براث دایلوشن مورد بررسی قرار گرفت. هم چنین مهار سنتز بیوفیلم توسط نانوذرات، علیه باکتری استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین، سودوموناس آیروژینوزا، اسینتو باکتر بومانی، مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج طیف سنجی UV-vis نشان داد که نانوذرات طلا سنتز شده با عصاره اتانولی گل محمدی از جهت یکنواختی و سهولت سنتز نسبت به نانوذرات سنتز شده با عصاره اتانولی برگ گردو دارای کیفیت بهتری بودند. بیش ترین اثر نانوذره طلا سنتز شده با عصاره اتانولی گل محمدی بر روی بیوفیلم باکتری (استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین) است که صد درصد باعث مهار بیوفیلم این باکتری شد.

استنتاج

نتایج این مطالعه نشان داد که در شرایط برون تنی نانوذرات سنتز شده با عصاره اتانولی گیاه گل محمدی نسبت به برگ گردو از ویژگی های ضد باکتریایی بالاتری برخوردار است. این یافته ها می تواند زمینه تحقیقات بیش تری را در آینده برای شناسایی، تعیین مقدار و تخلیص ترکیبات موثره آن در شرایط درون تنی فراهم نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!