بررسی تظاهرات گوارشی بیماران مبتلا به سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان (MIS-C) به دنبال کووید-19 در بیمارستان های آموزشی منتخب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان (MIS-C) پس از مواجهه با کووید-19 رخ می دهد. شدت بیماری و پیامد مبتلایان کووید-19 با علایم گوارشی بیش تر است. لذا مطالعه حاضر، با هدف بررسی تظاهرات گوارشی بیماران MIS-C در بیمارستان های منتخب آموزشی ایران انجام پذیرفت تا بتوان گامی موثر در پیشگیری و درمان بیماری برداشته شود.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی-تحلیلی، تمام بیماران MIS-C زیر 21 سال از دی 1398 تا مهر1400 وارد مطالعه شدند. بیماران بستری براساس چک لیست مرکز کنترل بیماری ها شناسایی و اطلاعات بیماران با آزمون t-test و Chi2 در STATA11 مورد آنالیز قرار گرفت.

یافته ها

تعداد کل بیماران 225 نفر با میانه سنی 55 ماه (96-26) بود. 59/56 درصد بیماران پسر و تمامی بیماران در زمان پذیرش تب داشتند. 200 نفر حداقل دارای یک علایم گوارشی که شایع ترین علایم استفراغ (60/9 درصد) و درد شکم (45/77 درصد) بود. حدود 60 درصد بیماران RT-PCR مثبت داشتند. 85/5 درصد بیماران با علایم و 48 درصد بدون علایم گوارشی به بخش مراقبت های ویژه منتقل شدند. دوگروه از نظر علایم تنفسی، ALT، AST، NT-pro BNP، ESR و PLT اختلاف معنی دار آماری داشتند (0/05<p). تمامی بیماران بدون علایم گوارشی با بهبودی ترخیص و 9 بیمار گروه دارای علایم گوارشی فوت نمودند.

استنتاج

نتایج مطالعه نشان داد علایم گوارشی در بیماران MIS-C شایع است و با پیامد بالاتر مرگ و بستری در بخش مراقبت های ویژه همراه است، لذا در ارایه خدمات به بیماران کووید-19 باید به تمامی علایم و نشانه های تیپیک و غیرتیپیک توجه شود تا از مداخلات غیر ضروری جلوگیری کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566118 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!