بررسی ارتباط نسبت نوتروفیل به لنفوسیت و نسبت پلاکت به لنفوسیت با پاسخ پاتولوژی به شیمی درمانی نئوادجوانت در انواع زیرگروه های سرطان پستان پیشرفته غیرمتاستاتیک بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ها و درمانگاه های آموزشی شهر کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نقش پیش آگهی شاخص های التهابی همچون نسبت نوتروفیل به لنفوسیت (NLR) و نسبت پلاکت به لنفوسیت (PLR) توجه محققین زیادی را به خود جلب نموده است. در سرطان پستان اثر درمانی شیمی درمانی نیوادجوانت در بیماران متفاوت است و میزان پاسخ بالاتر منعکس کننده نتایج بهتر می باشد. بنابراین هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین NLR و PLR با پاسخ به شیمی درمانی نیوادجوانت (NAC) در سرطان پستان پیشرفته غیر متاستاتیک است.

روش ها

این مطالعه مقطعی به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد که 120 بیمار مبتلا به انواع سرطان پستان پیشرفته غیرمتاستاتیک که جهت شیمی درمانی نیوادجوانت در نظر گرفته شده بودند، انتخاب شد. سپس جمع آوری اطلاعات از طریق چک لیستی که شامل سن، اندازه تومور، وضعیت ندول، Ki67، درجه هیستولوژی، وضعیت بیان گیرنده استروژن (ER)، پروژسترون (PR) و HER2، ارزیابی نمونه خون محیطی و محاسبه نسبت نوتروفیل به لنفوسیت (NLR) و نسبت پلاکت به لنفوسیت (PLR) بود صورت گرفت و سپس بعد از اتمام شیمی درمانی نیوادجوانت و انجام جراحی، پاسخ بر اساس گزارش پاتولوژی ارزیابی شد. همچنین از آزمون خی دو (χ2) و رگرسیون لجستیک برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.

یافته ها

بیماران با نسبت کمتر از 98/126 به عنوان نسبت پلاکت به لنفوسیت پایین (84) و نسبت بالاتر از 98/126 به عنوان نسبت پلاکت به لنفوسیت بالا(36) تعیین شد که گروه با نسبت بالا به طور معناداری پاسخ بالاتری به شیمی درمانی نیوادجوانت نسبت به گروه با نسبت پایین نشان داد لذا یک رابطه معنادار بین نسبت پلاکت به لنفوسیت و پاسخ به شیمی درمانی نیوادجوانت مشاهده شد (p=0.01). میزان نسبت نوتروفیل به لنفوسیت با پاسخ به شیمی درمانی نیوادجوانت رابطه ای نداشت (p=0.24). یک رابطه معکوس بین نسبت پلاکت به لنفوسیت و اندازه تومور بعد از درمان مشاهده شد (p=0.01). رابطه معناداری بین نسبت پلاکت به لنفوسیت با سن، وضعیت ندول، درجه تومور و Ki67 وجود نداشت (p>0.05). آنالیز چند متغیره هیچ ارتباط معناداری بین میزان بیان گیرنده استروژن (ER)، پروژسترون (PR) و HER2 با نسبت نوتروفیل به لنفوسیت و نسبت پلاکت به لنفوسیت نشان نداد.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که نسبت پلاکت به لنفوسیت یک مارکر پیش آگهی خوب برای سرطان پستان بوده و بیماران با نسبت پلاکت به لنفوسیت بالاتر پاسخ بهتری به شیمی درمانی نیوادجوانت خواهند داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!