مقایسه تطبیقی سیاست گذاری در آموزش پرستاری ایران ، کانادا، آمریکا و نپال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

توجه به سیاست های کارآمد در حوزه آموزش پرستاری و بررسی کیفیت آن، سبب نهادینه شدن نظام آموزشی کارآمد در حوزه پرستاری خواهد شد. بدین منظور مطالعه ای تطبیقی در این حوزه با سایر کشورها انجام شد تا به نقاط قوت و خلاءهای موجود پی ببریم.  این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی سیاستگذاری آموزش پرستاری ایران، کانادا، آمریکا و نپال انجام شده است.

روش کار

مقاله حاضر به صورت تطبیقی در سال 1401 انجام شد. جستجوی متون بدون محدودیت زمانی با کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی: "مقایسه تطبیقی"(Comparative Comparison)، "سیاستگذاری" (policy making)، " آموزش پرستاری" (nursing education) در سایت ها و پایگاه های مرتبط با سیاستگذاری برنامه آموزش پرستاری با بهره گیری از موتورهای جستجوگرgoogle , google  scholar  انجام شد. 25 مطالعه به زبان فارسی یا انگلیسی به صورت دسترسی کامل به متن مقاله وارد مطالعه شدند. برای انجام مقایسه تطبیقی از الگوی Bereday در 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه استفاده شد.

یافته ها

مقایسه سیاستگذاری های چهار کشور نشان داد که سیاستگذاری در کانادا بر آموزش پرستاری پاسخگو، با توجه به نیاز جامعه و در آمریکا سیاست های آموزشی مبتنی بر قانون و فعالیت محور بوده است. در نپال با وجود تحول سیاستگذاری های آموزشی اما همچنان نقایصی در این زمینه وجود دارد. در ایران برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با نگاه به وضعیت آینده تدوین شده است. 

نتیجه گیری

بر اساس نتایج، به منظور ارتقاء و بهبود سیاستگذاری در حوزه آموزش پرستاری، توسعه نیروی انسانی و حمایت از نیروی بالینی، آموزشی و دانشجویان و همچنین مشارکت آنان در تدوین سیاستگذاری ها، اثر بخشی و قابلیت اجرایی آن را افزایش خواهد داد. بازبینی دوره ای و شناسایی سیاست های مورد نیاز بر اساس نیاز جامعه و انتقال دانش به بالین با ایجاد ارتباط قوی میان دانشکده های پرستاری و بالین، به حرفه ای شدن نیروی پرستاری کمک خواهد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!