مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد روانپرستاری دانشگاه وندربیلت آمریکا و ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ارتقاء کیفیت و پویایی برنامه های آموزش عالی در رشته پرستاری که عمل و دانش موازی هم است مستلزم بررسی های کمی، کیفی و مطالعات تطبیقی مستمر می باشد تا باعث بهبود ترجمان دانش آن رشته شود. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع کارشناسی ارشد روانپرستاری ایران و دانشگاه وندربیلت آمریکا انجام شد.

روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تطبیقی است که با استفاده از الگوی چهار مرحله ای بردی که شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شده است. جزییات ارایه شده از برنامه درسی کارشناسی ارشد روان پرستاری ایران برگرفته از وب سایت وزارت بهداشت ایران و دانشگاه وندربیلت آمریکا دریافت شد.

یافته ها

مقایسه مشخصات و ساختار برنامه آموزشی کارشناسی ارشد روانپرستاری هر دو محیط دارای شباهت ها و تفاوت هایی است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد روانپرستاری ایران تمام وقت، کاملا حضوری و غالبا بدون پرداخت هزینه است و پذیرش دانشجو صرفا از طریق آزمون سراسری صورت می گیرد، و ارایه پایانامه امری ضروری برای فراغت از تحصیل است. در حالی که در دانشگاه آمریکا تحصیل به دو صورت حضوری و نیمه حضوری با استفاده از فناوری های پیشرفته آموزشی و آموزش از راه دور می باشد و جذب دانشجو به طور مستقل توسط خود دانشگاه صورت می پذیرد و تاکیدی روی پایانامه وجود ندارد.

نتیجه گیری

کوریکولوم جدید برنامه روانپرستاری ایران به سمت جامعه نگری بیشتر اصلاح شده اما در عمل، ارایه خدمات اجتماعی و عمومی توسط روانپرستاران بدلیل حیطه های محدود مسیولیت ها و همچنین تعریف نشدن این خدمات نسبت به دانشگاه وندربیلت آمریکا محدودتر بوده و نیاز به بهبود محتوای آن به دلیل رو به رشد بودن جمعیت مبتلا به اختلال روانی مزمن و نیاز به آموزش بیماران و خانواده آنان که یکی از وظایف مهم روانپرستاری در جامعه می باشد احساس می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566423 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!