پرستاری کل نگر از دریچه نظریه پرستاری جامع دوسی : یک مطالعه مرور روایتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پرستاری کل نگر فرآیند مراقبتی مبتنی بر تعاملات دو جانبه است که منجر به هوشیاری، توانمندی و بهزیستی مددجو  می شود و نقش بسزایی نیز در بهبود عملکرد و مهارت پرستاران، ارتقای جایگاه حرفه ای و استقلال و خودباوری آنها دارد. این مطالعه با هدف تشریح پرستاری کل نگر بر مبنای نظریه ی پرستاری جامع دوسی انجام شد.

روش کار

مقاله حاضر یک پژوهش مروری روایتی است که در سال 1400 از طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی PubMed/Medline  ,Scopus و Google Schoolar و  با استفاده از کلمات و عبارات کلیدی “integral nursing”, “integral theory”, “holistic nursing”, “nursing theory”, “Theory of integral nursing” در بازه ی زمانی سال 2007  تا پایان اکتبر 2021 صورت گرفت. پس از بررسی متون بازیابی شده و حذف موارد تکراری و غیر مرتبط در مجموع 3 مقاله و 3 کتاب جهت مرور انتخاب شدند. 

یافته ها

این نظریه بزرگ بر پایه فلسفه و میراث فلورانس نایتینگل و اصول رویکرد کل نگرانه خلق شده است. اجزای سازنده آن التیام بخشی، عناصر متاپارادایم پرستاری، الگوی های دانستن و دیدگاه چهارگانه اقتباس شده از تیوری یکپارچگی کن ویلبر شامل درون فردی (شخصی/ هدفمند)، برون فردی (فیزیولوژی/ رفتاری)، درون گروهی (مشترک/ فرهنگی)، برون گروهی (نظام ها/ ساختارها) است. 

نتیجه گیری

نظریه پرستاری جامع علم و هنر پرستاری را در جهت عمل، آموزش، پژوهش و سیاست گزاری بهداشتی جامع هدایت می کند. همچنین مراقبت منحصربفرد برای مددجویان فراهم ساخته، گسترش نقش های حرفه ای پرستاران را تا سطح جهانی گسترش داده و روابط بین حرفه ای را بهبود می بخشد. آشناسازی پرستاران با این رویکرد جدید در مراقبت کل نگر و تدوین برنامه های آموزش پرستاری برمبنای آن می تواند ضمن بهبود کیفیت مراقبت از مددجو؛ توسعه استقلال حرفه ای، ارتقاء همکاری های بین حرفه ای و در نهایت گسترش سلامت جهانی را به دنبال داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566426 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!