بررسی میزان دانسیته عروقی در لایه های سطحی و عمقی شبکه عروق کاپیلاری، اندازه ناحیه بدون عروق فووه آ و میزان اصلاح دید در بیماران مبتلا به ادم ماکولای دیابتی قبل و بعد از درمان با عوامل ضد رگ زا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 این مطالعه با هدف تعیین میزان دانسیته عروقی در لایه های سطحی و عمقی شبکه عروق کاپیلاری، اندازه ناحیه بدون عروق فووه آ و میزان اصلاح دید در بیماران مبتلا به ادم ماکولای دیابتی قبل و بعد از درمان باعوامل ضد رگ زا طراحی شد.

مواد و روش ها

 در این پژوهش 30 چشم از بیماران متوالی مراجعه کننده به کلینیک شبکیه وارد مطالعه شدند که به ادم ماکولای دیابتی مبتلا بودند و کاندید درمان به روش تزریق داخل چشمی ماده Anti VEGF بودند. بیماران تحت درمان با تزریق داخل ویتره آواستین (بواسیزوماب) با دز 0.1 سی سی ماهانه بودند. بیماران از نظر ارتباط بین میزان تغییر دانسیته عروق در Superficial capillary plexus، Deep capillary plexsus و میزان سطح FAZ قبل و پس از درمان ارزیابی شدند.

یافته ها

 میانگین دانسیته Superficial capillary plexus، Deep و ناحیه FAZ قبل از تزریق با یک ماه بعد از تزریق اول، یک ماه بعد از تزریق دوم و یک ماه بعد از تزریق سوم Anti-VEGF تفاوت آماری معناداری داشت (0.001<p). تفاوت آماری معنی داری بین دید اصلاح شده بیماران قبل و پس از درمان با پارامترهای عروقی دیده نشد (0.05>p).

نتیجه گیری

 در این مطالعه عوامل ضد رگ زا باعث کاهش خون رسانی شبکیه نشد، بلکه باعث افزایش دانسیته عروقی شد که ممکن است این عوامل از طریق کاهش ادم و ضخامت شبکیه به صورت غیرمستقیم یا با بهبود ساختار عروق کاپیلاری به صورت مستقیم روی خون رسانی شبکیه اثر داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
188 تا 196
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566952 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!