مقایسه استحکام باند برشی سه نوع ماده چسباننده برای نگهداری فایبرپست داخل کانال در ترمیم دندان های قدامی شیری به شدت تخریب شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 پوسیدگی دندان و مشکلات پریودنتال از شایع ترین بیماری های انسان و به عنوان معضل حل نشده بهداشتی درمانی در بیشتر کشورهای دنیا مطرح است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی و مقایسه استحکام باند برشی فایبرپست با سه نوع سمان متفاوت شامل یک نوع گلاس آینومر و دو نوع کامپوزیت Universal و Flowable بود.

مواد و روش ها

 مطالعه حاضر یک مطالعه آزمایشگاهی بود که روی 30 دندان شیری قدامی دارای حداقل دوسوم ریشه سالم انجام شد. دندان ها به صورت تصادفی به سه گروه 10 تایی تقسیم شدند. دندان ها از قسمت ریشه درون آکریل سلف کیور مانت شدند. گروه 1 شامل باندینگ G-Premio Bond و کامپوزیت Universal، گروه 2 شامل باندینگ G-Perimo Bond و کامپوزیت Flowable و گروه 3 شامل سمان گلس آینومر بدون باند بود. بلافاصله Post fiber درون ماده سمان موجود در کانال قرار گرفت و طبق دستور کارخانه سازنده، لایت کیور شدند. استحکام باند برشی با دستگاه تست مکانیکی با سرعت 1 میلی متر بر دقیقه محاسبه شد.

یافته ها

 میانگین استحکام باند برشی در گروه کامپوزیت Universal، 4/82 ± 15/29، گلس آینومر ترمیمی 2/82 ± 9/74 و در گروه کامپوزیت Flowable، 4/91 ± 13/71 مگاپاسکال بود که اختلاف بین آن ها معنی دار بود (0/022=P). نتایج نشان داد میانگین استحکام باند برشی کامپوزیت Universal به طور معنی داری بیشتر از گلس آینومر ترمیمی بود (0/020=P)، اما این تفاوت برای مقایسه سایر گروه ها معنی دار نبود (0.05<P).

نتیجه گیری

 بیشترین مقدار استحکام باند برشی مربوط به کامپوزیت Universal برای سمان کردن فایبرپست در ترمیم دندان های قدامی شیری و کمترین نتیجه مربوط به گروه سمان گلاس آینومر بود که اختلاف معنی داری داشتند، اما با گروه کامپوزیت Flowable تفاوت معنی داری نداشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
240 تا 247
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!