مطالعه ارتباط میان نمرات دگرسنجی جراحان قلب در شبکه اجتماعی ریسرچ گیت با شاخص های علم سنجی پایگاه های اسکوپوس و وب او ساینس

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پژوهش حاضر به بررسی حضور و فعالیت نویسندگان ایرانی حوزه جراحی قلب در پایگاه های اسکوپوس و وب ساینس می پردازد. هدف از این تحقیق شناسایی رابطه بین نمرات آلتمتریکس در شبکه اجتماعی ریسرچ گیت و شاخص های علم سنجی پایگاه های اطلاعاتی اسکوپوس و وب او ساینس می باشد.

مواد و روش ها

این پژوهش یک تحقیق کاربردی است که با روش پیمایشی - توصیفی انجام شده است. در این تحقیق از روش علم سنجی استفاده شده است. بازه زمانی این تحقیق از 2010 تا 2019 می باشد. تعداد این نویسندگان 147 نفر بوده است. به علت پایین بودن تعداد جامعه آماری، از نمونه برداری استفاده نشده و تمامی نویسندگان مورد بررسی قرار گرفته اند. ابزار گردآوری داده ها، مشاهده و فایل استخراج داده های حاصل از پایگاه اسکوپوس بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه خطی در نرم افزارهای اکسل و اس پی اس اس استفاده شده است.

یافته ها

یافته ها نشان داد که در بازه زمانی ده ساله (2010-2019) 485 مدرک در حوزه جراحی قلب توسط نویسندگان ایرانی در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است. مدارک مورد مطالعه غالبا از نوع مقاله می باشند که غالبا به زبان انگلیسی نگارش شده است. بررسی نویسندگان پرتولید ایرانی حوزه جراحی قلب در پایگاه اسکوپوس به شناسایی 147 نفر منجر شد. در میان نویسندگان پرتولید حوزه جراحی قلب، فریدون سبزی با 26 مقاله، بیشترین تعداد مقالات نمایه شده را تا کنون به خود اختصاص داده است. بالاترین نمره شاخص اچ ایندکس در پایگاه اسکوپوس (29) بالاترین نمره شاخص اچ ابندکس در وب او ساینس (31) مربوط به محمد مهدوی و بالاترین نمره شاخص آر جی در ریسرچ گیت (79/47) مربوط به علیرضا عبدی است.

نتیجه گیری

در این تحقیق مشخص شد بین شاخص های تعداد استنادات، خوانندگان، دنبال کنندگان، انتشارات و نمره آرجی در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت با شاخص های تعداد انتشارات، استنادات، شاخص هرش و هم نویسندگی در اسکوپوس رابطه معناداری وجود دارد. از طرف دیگر، بین نمره علاقه مندی و دنبال شوندگان در ریسرچ گیت با شاخص های انتشارات، استنادات، شاخص هرش و هم نویسندگی در اسکوپوس رابطه معناداری وجود ندارد. در این تحقیق مشخص گردید که مقدار معناداری متغیرهای خوانندگان، دنبال شوندگان، دنبال کنندگان، و نمره آر جی در ریسرچ گیت بزرگتر از 05/0 است. بنابراین متغیرهای مزبور در تغییرات مربوط به تعداد استنادات دریافتی در اسکوپوس بی اثر هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2567018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!