فهرست مطالب

نشریه جراحی ایران
سال سی‌ام شماره 3 (پاییز و زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/01/30
  • تعداد عناوین: 13
|
  • کمیته اخلاق جامعه جراحان ایران صفحات 1-2

    پیشگامی در عرصه اخلاق و خود پالایشی مداوم و مستمر، لازمه صیانت از جایگاه حرفه پزشکی در جامعه و حفظ و ارتقاء اعتماد تاریخی مردم به جامعه پزشکی است. از این رو جامعه جراحان ایران از آغاز تشکیل، ترقی و تعالی حرفه جراحی و صیانت از سلامت مردم عزیز ایران را در اولویت خود قرار داده است. این جامعه ریشه بسیاری از مشکلات امروز نظام سلامت ایران را در فقدان یک رویکرد عدالت محور همه جانبه می داند، که بتواند به پشتوانه نظریه های پیشرو و روزآمد و بر اساس معیارهای علمی، فنی و اخلاقی؛ سیاست گذاری عادلانه را به خصوص در حوزه ایجاد و توزیع منصفانه و پایدار منابع انسانی، مالی و زیرساختی در این نظام تضمین کند. از این رو سیاست های مهمی از جمله تعیین تعرفه های خدمات درمانی، توزیع نیروی انسانی متخصص و تعیین ظرفیت های مقاطع مختلف پزشکی را، زمانی قابل دفاع می داند که این اولا بر اساس شواهد علمی و فنی اتخاذ شده باشند و در عین حال در روند تدوین و تصویب آنها، اصول حکمرانی خوب به ویژه مسوولیت پذیری و پاسخگویی شفاف سیاست گذاران و مجریان، شفافیت روند سیاست گذاری، اجرا و مشارکت ذی نفعان اصلی در روند آن؛ رعایت شده باشد. در غیر این صورت جامعه جراحان ایران هشدار می دهد که چنین تصمیماتی می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به کیفیت ارایه خدمات سلامت وارد و بیش و پیش، گیرندگان خدمات سلامت را در معرض خطر قرار داده، و قربانی بی تدبیری نماید.

  • دکتر سید علی جلالی صفحات 3-12

    به سبب تغییرات آناتوموفیزیولوژیک بارداری، تروما می تواند باعث تغییر مسیر طبیعی دوران حاملگی شده و بر مادر و جنین تاثیر بگذارد، لذا با توجه به اصول درمان تروما در بیماران غیرحامله تغییر در جهت درمان این گونه بیماران را بر حسب سن حاملگی باید در نظر داشت. در بارداری به سبب هیپرولمی نسبی ممکن است خونریزی های نسبتا فراوان هنگام تروما از نظر دور بماند، به این جهت دقت بیشتر، شناسایی به موقع، احیاء و درمان های تهاجمی گاه در این بیماران لازم می شود. به علت ایجاد فشار رحم و محتویات آن بر روی ورید اجوف تحتانی در حالت خوابیده به پشت برگشت وریدی به قلب کاهش یافته و به مشکل بیمار خواهد افزود لذا شایسته است، بیمار را به پهلو خوابانیده تا فشار از روی وریدهای بزرگ شکمی برداشته شود. به جهت ورود مقدار کمی از خون جنین (RH+) به بدن مادر (منفی) در اثر تروما لازم است، تزریق گلبولین آنتی دی دایمر را در نظر داشته باشیم. همچنین از قرار گرفتن مادر و جنین در معرض اشعه X باید اجتناب کرد مگر آنکه به علت خونریزی شدید و تهدید کننده حیات مجبور به آنژیوگرافی و آمبولیزاسیون شویم و حتی المقدور از سونوگرافی خاص در تروما (FAST) استفاده شود.
    به علت افزایش خطر انعقادی در زنان باردار و احتمال ترومبوفلبیت بایستی از تزریق زیر جلدی هپارین سود جست، همچنین درمانگر بایستی در خصوص احتمال ایجاد تروما، در خشونت و به وسیله شریک زندگی و سوء مصرف دارویی هشیار باشد.

    کلیدواژگان: تروما در حاملگی، هیپرولمی حاملگی، ترومبوفلبیت حاملگی، گلبولین آنتی D در حاملگی
  • دکتر میثا نقدی پور میرصادقی، دکتر گلاره بی آزار، دکتر سمانه غضنفر طهران، دکتر ریحانه شاهرخی راد، الهه رفیعی، محدثه احمدی، مهین طایفه اشرفیه صفحات 13-25
    زمینه و هدف

    امروزه با گسترش تمایل بر روش های غیر تهاجمی، جراحی لاپاروسکوپی بصورت پیشرونده و با نتایج قابل قبول بکار گرفته شده است. این مطالعه با هدف بررسی اثرات دمیدن گاز دی اکسید کربن بر پارامترهای همودینامیک در جراحی لاپاروسکوپیک ژنیکولوژی انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه تحلیلی مقطعی در بیماران کاندید جراحی لاپاروسکوپی در بیمارستان الزهرا (س) در سال 1400 انجام گرفت. پارامترهای همودینامیک قبل از دمیدن گاز به داخل شکم و سپس در زمان های 5، 15 و 30 دقیقه بعد از دمیدن گاز و بلافاصله و 15 دقیقه بعد ازخروج گاز ثبت گردید و داده ها، وارد نرم افزار SPSS نسخه 19 گردید.

    یافته ها

    در بررسی روند تغییرات پارامترهای همودینامیک شامل فشار خون و ضربان قلب مشخص شد که تفاوت آماری معنی-داری در مقادیر پارامترهای مذکور در طول مقاطع زمانی مورد نظر وجود داشت. بطوریکه بیشترین میانگین فشار خون و ضربان قلب در بازه زمانی 15 دقیقه پس از دمیدن گاز مشاهده گردید (001/0 > P). همچنین در بررسی روند تغییرات فشار دی اکسید کربن انتهای بازدمی و درصد اشباع اکسیژن تفاوت آماری معنی داری در مقاطع زمانی شش گانه مورد تحقیق وجود داشت (001/0P ˂). در هیچ کدام از بیماران عارضه مخاطره آمیزی گزارش نشد.

    نتیجه گیری

    بر اساس دستورالعمل های استاندارد بیهوشی و جراحی در این مرکز جراحی لاپاراسکوپی با درجاتی از تغییرات همودینامیک همراه می باشد که در جمعیت مورد مطالعه ما که در وضعیت پزشکی مناسبی بودند، بخوبی تحمل گردید.

    کلیدواژگان: همودینامیک، لاپاراسکوپی، زنان و زایمان، بیهوشی عمومی
  • دکتر فریبرز روستا، دکتر عبدالرضا مهدی نواز اقدم * صفحات 26-35
    زمینه و هدف

    از آنجایی که استفاده از روش فلپ پوستی به عنوان روشی شایع در جراحی پستان می باشد و ممکن است بر میزان بروز عفونت پس از جراحی موثر باشد و چون در این زمینه اطلاعات جمع آوری شده ای در دست نیست، مطالعه حاضر به صورت مرور سیستماتیک و متاآنالیز با هدف بررسی اثرات روش فلپ پوستی جراحی پستان بر بروز عفونت پس از ماستکتومی انجام شده است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه به صورت مرور سیستماتیک و متاآنالیز انجام شد. کیلد واژه های فلپ پوستی، فلپ کردن پوست، ماستکتومی و پستان با جستجوی سیستماتیک بر اساس فلوچارتPRISMA در همه پایگاه های داده الکترونیکی (PubMed، Web of Science، Scopus و EMBASE، مگ ایران و SID) به کمک آزمون آماریI2 جهت اندازه شاخص اثر و نرم افزارCIMA انجام شد.

    یافته ها

    نتایج متاآنالیز این 5 مطالعه حاکی از آن بود که بروز عفونت به دنبال انجام فلپ پوستی به صورت غیرمعناداری (013/1-344/0 :CI95% و 59/0 = OR و 056/ 0=P) کمتر از عدم انجام فلپ پوستی بود. همچنین هتروژنیسیتی مطالعات حاکی از ناهمگنی متوسط مطالعات بود (99/41% = I2 و 141/0 =P).

    نتیجه گیری

    عوامل متعددی بر بروز عفونت پس از ماستکتومی موثرند که یکی از این عوامل استفاده از فلپ پوستی در حین ماستکتومی می باشد؛ بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر، استفاده از روش فلپ پوستی در زنان کاندید ماستکتومی، ریسک عفونت ناحیه جراحی را به صورت جزیی کاهش می دهد؛ به دلیل ناهمگنی مطالعات، استفاده از نتایج مطالعه ما باید با احتیاط صورت گیرد.

    کلیدواژگان: عفونت جراحی، ماستکتومی، فلپ پوستی، متاآنالیز
  • دکتر علی بیرانوند*، دکتر محمدابراهیم سمیع، دکتر امیررضا اصنافی صفحات 36-52
    زمینه و هدف

    پژوهش حاضر به بررسی حضور و فعالیت نویسندگان ایرانی حوزه جراحی قلب در پایگاه های اسکوپوس و وب ساینس می پردازد. هدف از این تحقیق شناسایی رابطه بین نمرات آلتمتریکس در شبکه اجتماعی ریسرچ گیت و شاخص های علم سنجی پایگاه های اطلاعاتی اسکوپوس و وب او ساینس می باشد.

    مواد و روش ها

    این پژوهش یک تحقیق کاربردی است که با روش پیمایشی - توصیفی انجام شده است. در این تحقیق از روش علم سنجی استفاده شده است. بازه زمانی این تحقیق از 2010 تا 2019 می باشد. تعداد این نویسندگان 147 نفر بوده است. به علت پایین بودن تعداد جامعه آماری، از نمونه برداری استفاده نشده و تمامی نویسندگان مورد بررسی قرار گرفته اند. ابزار گردآوری داده ها، مشاهده و فایل استخراج داده های حاصل از پایگاه اسکوپوس بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه خطی در نرم افزارهای اکسل و اس پی اس اس استفاده شده است.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد که در بازه زمانی ده ساله (2010-2019) 485 مدرک در حوزه جراحی قلب توسط نویسندگان ایرانی در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است. مدارک مورد مطالعه غالبا از نوع مقاله می باشند که غالبا به زبان انگلیسی نگارش شده است. بررسی نویسندگان پرتولید ایرانی حوزه جراحی قلب در پایگاه اسکوپوس به شناسایی 147 نفر منجر شد. در میان نویسندگان پرتولید حوزه جراحی قلب، فریدون سبزی با 26 مقاله، بیشترین تعداد مقالات نمایه شده را تا کنون به خود اختصاص داده است. بالاترین نمره شاخص اچ ایندکس در پایگاه اسکوپوس (29) بالاترین نمره شاخص اچ ابندکس در وب او ساینس (31) مربوط به محمد مهدوی و بالاترین نمره شاخص آر جی در ریسرچ گیت (79/47) مربوط به علیرضا عبدی است.

    نتیجه گیری

    در این تحقیق مشخص شد بین شاخص های تعداد استنادات، خوانندگان، دنبال کنندگان، انتشارات و نمره آرجی در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت با شاخص های تعداد انتشارات، استنادات، شاخص هرش و هم نویسندگی در اسکوپوس رابطه معناداری وجود دارد. از طرف دیگر، بین نمره علاقه مندی و دنبال شوندگان در ریسرچ گیت با شاخص های انتشارات، استنادات، شاخص هرش و هم نویسندگی در اسکوپوس رابطه معناداری وجود ندارد. در این تحقیق مشخص گردید که مقدار معناداری متغیرهای خوانندگان، دنبال شوندگان، دنبال کنندگان، و نمره آر جی در ریسرچ گیت بزرگتر از 05/0 است. بنابراین متغیرهای مزبور در تغییرات مربوط به تعداد استنادات دریافتی در اسکوپوس بی اثر هستند.

    کلیدواژگان: جراحی قلب، ریسرچ گیت، دگرسنجی، اسکوپوس، وب او ساینس
  • دکتر رویا محمدزاده، سجاد باقرنژاد صفحات 52-61
    زمینه و هدف

    این پژوهش با هدف ترسیم نقشه علمی پژوهش های مشارکتی دو حوزه جراحی و شیمی توسط پژوهشگران ایرانی با استفاده از داده های پایگاه استنادی ISI انجام شد.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر به روش اسنادی و تحلیل هم رخدادی واژگان انجام شد. همچنین این پژوهش از نظر هدف کاربردی است. جامعه پژوهش را کلیه مقالات نمایه شده پژوهشگران ایرانی در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس طی سال های 1992 تا 2021 در دو حوزه جراحی و شیمی تشکیل می دادند. همچنین با استفاده از نرم افزار VOSviower نقشه های مورد نظر ترسیم شدند.

    یافته ها

    نتایج بررسی ترسیم نقشه موضوعی نشان داد که نقشه ای با 9 خوشه در این دو حوزه وجود داشت. از آنجا که نقاطی که با دایره های بزرگتر و رنگی به معنای مقولات پرکاربرد و موضوع های داغ حوزه می باشد، در این نقاط تصویر مقولاتی همچون in-vitro Surgery Chemotheraphy, Composite Scoffolds, به ترتیب با 73، 55، 44 و 16 رخداد با دایره های بزرگتر را تشکیل می دهند، بنابراین می توان این مقولات را موضوع های داغ و پرکاربرد تولیدات علمی مشارکتی این دو حوزه دانست. بررسی نتایج شبکه مشارکت کشورها نشان داد که 43 کشور با پژوهشگران کشورمان تولید علمی مشارکتی در دو حوزه مورد مطالعه داشته اند، از اینرو، این شبکه دارای 6 خوشه می باشد که متشکل از از 442 گره می باشد. همچنین یافته ها درباره شبکه مشارکت سازمان ها نشان داد که در این دو حوزه 120 دانشگاه یا سازمان در تولیدات علمی مشارکتی در دو حوزه جراحی و شیمی مشارکت داشته اند، این شبکه دارای 8 خوشه می باشد. در این شبکه به ترتیب دانشگاه علوم پزشکی ایران با 32 پیوند، دانشگاه علوم پزشکی ایران با 29 پیوند و دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با 23 پیوند در رتبه های اول تا سوم قرار دارند، همچنین دانشگاه صنعتی امیرکبیر با 17 پیوند در رتبه چهارم می باشد.

    نتیجه گیری

    نتایج نشان داد که تعداد 1245 مدرک به صورت مشارکتی بین پژوهشگران حوزه جراحی و شیمی انجام شده است. این تعداد مقاله 46827 بار مورد استناد قرار گرفته اند که نشان می دهد، این مقالات مورد اقبال جامعه علمی قرار گرفته اند.

    کلیدواژگان: پژوهش های مشارکتی، پژوهشگران ایرانی، ترسیم نقشه علمی، جراحی
  • دکتر عبدالرضا مهدی نواز اقدم، دکتر فریبرز روستا * صفحات 62-72
    زمینه و هدف

    شیمی درمانی نیوادجوانت ممکن است عوارض پس از جراحی را افزایش دهد، میزان بروز این عوارض به صورت دقیق گزارش نشده است؛ از این عوارض می توان به طول دوره جراحی و میزان خونریزی حین جراحی اشاره نمود که با عوارض بعدی همراه هستند و در این زمینه هیچ اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر شیمی درمانی نیوادجوانت بر میزان خونریزی و طول جراحی در جراحی های پستان به صورت متاآنالیز انجام شده است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه به صورت متاآنالیز در طی سال 2022 انجام شد؛ جستجویی با استفاده از MEDLINE، Embase، کتابخانه کاکرین، Google Scholar، ClinicalTrials.gov و پلتفرم ثبت کارآزمایی بالینی بین المللی WHO برای شناسایی مطالعات ارزیابی تاثیر شیمی درمانی نیوادجوانت بر عوارض پس از جراحی پستان با کلید واژه های سرطان پستان / نیوپلاسم پستان؛ درمان نیوادجوانت / شیمی درمانی نیوادجوانت؛ جراحی پستان / ماستکتومی در این مطالعه مروری سیستماتیک و متاآنالیز انجام شد.

    یافته ها

    درمان نیوادجوانت به صورت غیرمعناداری طول دوره جراحی را کاهش می دهد (76/27-42/22- = CI95% و 67/2 =MD و 830/0 = P و 99% =I2)؛ همچنین درمان نیوادجوانت به صورت معناداری خونریزی حین جراحی را کاهش می دهد (23/44-47/107- = CI95% و 85/75- =MD و 0001/0 =P و 97% = I2) (شکل 1 قسمت B)؛ لازم به ذکر است ناهمگنی هر دو مطالعه به صورت معناداری بالا بود.

    نتیجه گیری

    شیمی درمانی نیوادجوانت به صورت جزیی منجر به افزایش طول دوره جراحی و به صورت معنادار منجر به کاهش میزان خونریزی حین جراحی پستان می شود.

    کلیدواژگان: شیمی درمانی، نئوادجوانت، خونریزی، طول جراحی، سرطان پستان
  • دکتر علیرضا اسلامی نژاد، دکتر میلاد نصرالله زاده صفحات 73-81

    با حدود 09/2 میلیون بیمار در سال 2018 سرطان ریه شایعترین سرطان در جهان است. در آمریکا حدود 142هزار نفر در سال 2019 به دلیل سرطان ریه فوت شدند. اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می توان از رزکسیون جراحی نتایج خوبی دریافت کرد .در ارزیابی های اولیه برای رزکسیون جراحی، جراحان اکثرا با بیمارانی روبرو هستند که ذخیره قلبی - ریوی آنها کاهش و ریسک عوارض قلبی عروقی بعد از جراحی افزایش یافته است. فلذا، این مقاله به راه های مناسب ارزیابی قبل از جراحی برداشت ریه از سه جهت می پردازد که شامل ارزیابی مکانیک ریه، عملکرد بافت (پارانشیم) ریه و ذخیره قلبی - ریوی بیمار بوده و علاوه بر بررسی امکان انجام عمل جراحی، عواقب بیمار در حین یا بعد از جراحی را تا حدود زیادی تعیین می نماید.

    کلیدواژگان: ارزیابی قبل از عمل، سرطان ریه، جراحی برداشت ریه، بازتوانی ریه قبل از جراحی
  • دکتر مصطفی جابرانصاری صفحات 82-91

    شارل دنون ویه (1872 - 1808 میلادی، Charles Denovilliers) تحصیلات پزشکی خود را در پاریس به پایان رسانده (1837 میلادی) و پس از سه سال به مقام جراح اداره مرکزی (سنترال بورو) انتخاب شد. در سال 1842 میلادی به مقامات مهم ریاست دانشکده آناتومی عملی و جراح هتل دیو دست یافت. پانزده سال بعد به رتبه استادی جراحی رسید. اگر چه بیشترین خدمات را به پزشکی فرانسه هنگامی انجام داد که به مقام بازرس عمومی آموزش طب منصوب شد (1858 میلادی)، شخصا بیشتر به آناتومی علاقمند بود تا به جراحی بالینی. آپونوروز رکتوزیکال و لیگامان پوبوپروستاتیک به نام دنون ویه خوانده می شوند.

  • دکتر سید عباس میرمالک صفحات 92-98

    نشریاتی وجود دارند که اصول و ملاحظات علمی و اخلاقی نشر را رعایت نکرده و ممکن است باعث قرار گرفتن نویسندگان مقالات در لیست سیاه شوند. گروهی از متخصصان مطرح از ده کشور در نشستی طولانی این نشریات را تعریف کرده اند. این نوشتار کمک به تشخیص این نشریات می کند.

    کلیدواژگان: نشریات تاراج گر، لیست بیل
  • دکتر محمود عباسی صفحات 99-122

    مفهوم رضایت و تیوری برایت نگرشی نوین و رویکردی مهم در حقوق پزشکی تلقی می‏گرددکه مطالعه آن به عنوان یکی از شرایط اساسی مسوولیت پزشکی، از اهمیت خاصی برخوردار است. رضایت به معالجه و درمان بر این نکته دلالت دارد که هر فرد عاقل و بالغی حق دارد در مورد درمان یا روش درمانی که برایش توصیه شده یا ضرورت دارد، تصمیم بگیرد. بر این اساس،قانون گذار تصریحا به اخذ رضایت از بیمار یا اولیای قانونی وی در اعمال جراحی و طبی اشاره نموده و وجود چنین رضایت و برایتی را در کلیه اعمال جراحی و طبی، به جز در موارد ضروری و فوری لازم دانسته است، لیکن با توجه به این که در نظام حقوقی ایران به تبعیت از فقه امامیه نهاد تاسیسی برایت قبل از عمل در اعمال جراحی و طبی مورد توجه قانونگذار قرار گرفته و مبنای نظری مسوولیت پزشکی است، اخذ رضایت از بیمار، مشروعیت اعمال پزشکی و رعایت موازین فنی و علمی و نظامات دولتی پایان راه و از علل تامه سقوط مسوولیت پزشکی نیست و پزشک مسوول جبران خسارات جانی و مالی وارده به بیمار است، مگر این که قبل از شروع درمان از بیمار یا اولیای او برایت حاصل نموده و مرتکب تقصیری هم نشده باشد، لذا واکاوی مفهوم رضایت و تیوری برایت در حقوق پزشکی موضوعی است که در این مقاله به تفصیل مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: رضایت، برائت قبل از عمل، پزشک، مسوولیت، حقوق پزشکی
  • دکتر مصطفی جابرانصاری صفحات 122-123

    دکتر مریم پوررضا که بی شک یکی از تاثیرگذارترین اساتید رشته زنان و مامایی بود؛ چهره مقبول و شناخته شده ای در حوزه بیماری های زنان داشته و مورد اعتماد بسیاری از خانواده ها بود. او در خانواده ای فرهنگی به دنیا آمد و لحظه ای از تلاش دست برنداشت و همیشه پزشکی با اخلاق، متعهد و دلسوز برای بیمارانش ماند. دکتر مریم پوررضا که در مدرسه فرانسوی ژاندارک درس خوانده بود، پس از گرفتن دیپلم در کنکور شرکت کرد و در بین خانم های داوطلب رشته پزشکی رتبه اول را به دست آورد. او بعد از اینکه دوره پزشکی عمومی را در 6 سال در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران با موفقیت سپری کرد، دوره تخصص زنان را با پشتکاری عجیب در بیمارستان زنان گذراند و چون به زبان فرانسه مسلط بود، برای گذراندن دوره های تکمیلی پزشکی، عازم بلژیک و فرانسه شد. او در این کشورها دوره بورد سونوگرافی را طی کرد و دوره نازایی را 3 - 4 ماهه در خارج از کشور با موفقیت گذراند و موفق شد فوق تخصص نازایی بگیرد. او اعتقاد زیادی به آموزش داشت و معتقد بود که یک معلم باید همه علوم مربوط به رشته خود را بیاموزد و به دانسته های خود اکتفا نکند. دکتر پوررضا عقاید خاصی داشت و هرگز علاقه ای به پست و مقام و سیاست نداشت. حتی چند بار پیشنهاد کاندید شدن برای نمایندگی مجلس را رد کرد. در این باره می گفت: "سیاست من؛ مطب من، مریض من، دانشجوی من و دانشگاه من است." و رمز موفقیت خود را پشتکار، علاقه به آموختن، سحرخیزی، انضباط و مسیولیت پذیری می دانست، صفاتی که تقلید از آنها پشیمانی نمی آورد. او معتقد بود یک جراح خوب و نمونه باید علاوه بر دانش روز، پشتکار و علاقه، استعداد ذاتی داشته باشد. داشتن استعداد در هر کاری اهمیت زیادی دارد. استعداد و قدرت در جراحی یک ویژگی ذاتی و از نظر من بسیار مهم است. جراح باید قدرت تصمیم گیری سریع و اقدام فوری داشته باشد. من در دانشجوهایم در همان چند جلسه اول به راحتی تشخیص می دادم که قدرت دستشان به درد جراحی می خورد یا نه، ولی افسوس که گزینش های ما خیلی دقیق نیست.

    ایشان از آغاز شکل گیری جامعه جراحان تا هنگامه پرکشیدن همواره در فعالیت های علمی مشارکت فعال داشت، وی همواره در ترقی و تعالی حرفه جراحی و صانت از مصالح درمانی مردم تلاش می نمودند. فقدان این بانوی گرامی مایه تاسف بوده و یاد و آثارش همواره زنده خواهد بود.
    ایشان متعلق به نسلی از پزشکان بود که طبابت را معجونی از عشق و فداکاری می دانستند.

  • هیات رئیسه صفحات 124-140

    در مدتی کوتاه پس از انقلاب اسلامی، بروز جنگ تحمیلی و وجود تعداد بی‎شماری مجروحین جنگی، جراحان مملکت را با وظیفه‎ای دشوار و بی نهایت مهم روبرو کرد. عدم آشنایی جراحان ما با درمان جراحان جنگی که به کلی با طبابت جراحی معمولی متفاوت است نیز بر مشکلات موجود افزود.
    در شرایط فوق وجود یک تشکل علمی برای کمک به افزایش دانش جراحان و آشنا کردن آنها به نحوه درمان مجروحین جنگی و همچنین پیشرفت های جراحی در سطح دنیا کاملا ضروری به نظر می رسید.
    در 26 آذر ماه سال 1364 به همت معدودی از جراحان به عنوان هیات موسس دعوتی به صورت عام از جراحان بعمل آمد و هفتاد و چهار نفر در آن شرکت کردند و اولین هیات مدیره جامعه جراحان ایران بر طبق اساسنامه‎ای که به تصویب وزارت کشور رسید انتخاب شد و جامعه جراحان ایران متشکل از تمامی انجمن های رشته های مختلف جراحی قدم به عرصه وجود گذاشت.

|
  • Pages 3-12

    Anatomic and physiologic changes in the maternal trauma patient evolve over the course of pregnancy and requires modifications in management based on gestatinal age.
    Patient care should be tailored for the anatomic and physiologic changes in gravid trauma patients, but priorities remain the same for the non gravid patient. Relative hypervolemia of pregnancy can mask large volume hemorrhagic losses and requires rapid identification and aggressive resuscitation. Compression of inferior vena cava (IVC) and decreased cardiac output can result from supine positioning, proper positioning and use of wedge is recommended.
    A kleihauser - Betke test should be performed in all pregnant trauma patients with greater than 12 weeks of gestation and prophylactic anti-D immune globulin given within 72 hours for high-risk patients. Radiation exposure should be minimized in all pregnant trauma patients.
    Ultrasound including (FAST) exposes mother and fetus to no radiation and is reliable. Angiography and embolization may be useful in life threatening hemorrhage. Pregnant women are at increased risk for deep venous thrombosis (DVT) and should be given unfractionated subcutaneous heparin for prophylaxis. Providers should have a low threshold for screening maternal trauma patients for intimate partner violence (IPV) and substance abuse.

    Keywords: Gestational Trauma, Hypervolemia of Pregnancy, Gravid Thrombophlebitis, Anti-D-immune Globulin
  • M.Naghdipour Mirsadeghi, G.Biazar, S.Ghazanfar Tehran*, R.Shahrokhi Rad, E.Rafiei, M.Ahmadi Pages 13-25
    Introduction & Objective

    Today, with the spread of the tendency to non-invasive methods, laparoscopic surgery has been used progressively and with acceptable results. The aim of this study was to investigate the effects of carbon dioxide insufflation on hemodynamic parameters in laparoscopic gynecological surgery.

    Materials & Methods

    This cross-sectional analytical study was performed on patients undergoing laparoscopic surgery in Al-Zahra Hospital during 2021. Hemodynamic parameters were recorded before the gas insufflation, after 5, 15, and 30 minutes and immediately and 15 minutes after the gas exsufflation, the data were entered into SPSS software version 19.

    Results

    The trend of changes in hemodynamic parameters including mean SBP, DBP and HR from T0 to T5, was statistically significant which was ascending following gas insufflation and the highest mean SBP, DBP and HR were observed within 15 minutes after gas insufflation (P < 0.0001). In addition, following the gas insufflation the trend of changes in ET-CO2 values and SaO2 was statistically significant (P < 0.0001), No adverse events were reported in any of the patients.

    Conclusions

    According to the standard protocols of anesthesia and surgery in this center, laparoscopic surgery was associated with some degree of hemodynamic fluctuation including increased systolic blood pressure, diastolic blood pressure, heart rate and end-expiratory carbon dioxide which was well tolerated by our study population who were in good medical condition.

    Keywords: Hemodynamics, Laparoscopy, Gynecology, General Anesthesia
  • F.Rousta, A.R.Mehdinavaz Aghdam* Pages 26-35
    Introduction & Objective

    Since the use of skin flap method is a common method in breast surgery and it may affect the rate of infection after surgery, and since there is no collected information in this field, the present study is a review. A systematic and meta-analysis has been conducted with the aim of investigating the effects of the skin flap method of breast surgery on the incidence of infection after mastectomy.

    Materials & Methods

    This study was conducted as a systematic review and meta-analysis. Keywords skin flap, skin flapping, mastectomy and breast were performed by systematic search based on PRISMA flowchart in all electronic databases (PubMed, Web of Science, Scopus and EMBASE, Mag Iran and SID).

    Results

    The results of the meta-analysis of these 5 studies indicated that the incidence of infection following the skin flap was non-significantly (0.344-1.013) CI95%, OR=0.59 and P = 0.056) less than not. It was a skin flap. Also, the heterogeneity of the studies indicated the average heterogeneity of the studies (I2 = 41.99% and P = 0.141).

    Conclusions

    Several factors affect the incidence of infection after mastectomy, one of which is the use of a skin flap during mastectomy; Based on the results obtained from the present study, the use of skin flap method in women candidates for mastectomy, partially reduces the risk of infection in the surgical area; Due to the heterogeneity of the studies, the results of our study should be used with caution..

    Keywords: Surgical Infection, Mastectomy, Skin Flap, Meta-Analysis
  • A.Biranvand*, M.E.Samie, A.R.Asnafi Pages 36-52
    Introduction & Objective

    The present research has investigated the presence and activity of Iranian authors of cardiac surgery field in Scopus and Web of Science databases. The purpose of this research is to identify the relationship between altmetrics scores in the ResearchGate social network and scientific metrics of Scopus and Web of Science databases.

    Materials & Methods

    This research is an applied research that has been carried out bysurvey-descriptive method. Scientific method has been used in this research. The research period is from 2010 to 2019. The number of these authors was 147. Due to the small number of the statistical population, sampling was not used and all authors were reviewed. Data collection tools were observation and file extraction of data obtained from Scopus database. In order to analyze the data, Pearson correlation tests and multiple linear regressions were used in Excel and SPSS software.

    Results

    The results showed that in a period of ten years (2010-2019), 485 documents in the field of heart surgery were indexed by Iranian authors in the Scopus database. The studied documents are mostly articles. The language of most documents is English. A survey of Iranian authors of cardiac surgery in the Scopus database identified 147 people. Among the most prolific authors in the field of cardiac surgery, Fereydoun Sabzi with 26 articles has the highest number of indexed articles ever. The highest score of h-index in Scopus database (29) is related to Heidar Ali Talebi. The highest score of h-index in web of Science (31) is related to Mohammad Mahdavi, and the highest score of RG index in ResearchGate (47.79) is related to Alireza Abdi.

    Conclusions

    In this study, it was found that there is a significant relationship between citation indices, readers, followers, publications, and RJ score in ResearchGate social network with the indexes of publications, citations, h-index and co-authorship in Scopus. On the other hand, there is no significant relationship between the interest score and followers in ResearchGate with the publishing indexes, citations, h-index and co-authorship in Scopus. In this research, it was found that the significance value of the variables of readers, followers, followers, and RJ score in ResearchGate is greater than 0.05. Therefore, these variables are ineffective in changing the number of citations received in Scopus.

    Keywords: Cardiac Surgery, ResearchGate, Altmetrix, Scopus, Web of Science
  • R.Mohammadzadeh*, S.Bagheranjad Pages 52-61
    Introduction & Objective

    This research was conducted with the aim of drawing a scientific map of collaborative research in the two fields of surgery and chemistry by Iranian researchers using data from the ISI reference database.

    Materials & Methods

    The present research was conducted using documentary method and vocabulary co-occurrence analysis. Also, this research is practical in terms of purpose. The research community consisted of all articles indexed by Iranian researchers in the Web of Science database between 1992 and 2021 in the fields of surgery and chemistry. Also, the desired maps were drawn using VOSviewer software.

    Results

    The results of the thematic map drawing showed that there was a map with 9 clusters in these two areas. Since the points with larger and colored circles mean frequently used categories and hot topics in the field, in these image points categories such as in-vitro, surgery, chemotherapy, composite scaffolds have 73, 55, 44 and 16 occurrences respectively. They form larger circles, so these categories can be considered hot and widely used topics of collaborative scientific productions of these two fields. Examining the results of the countries' participation network showed that 43 countries have had collaborative scientific production with our country's researchers in the two studied areas, therefore, this network has 6 clusters consisting of 442 nodes. Also, the findings about the participation network of organizations showed that in these two fields, 12 universities or organizations participated in collaborative scientific productions in the two fields of surgery and chemistry, this network has 8 clusters. In this network, Iran University of Medical Sciences with 32 links, Iran University of Medical Sciences with 29 links, and Baqiyatullah University of Medical Sciences with 23 links are ranked first to third, and Amirkabir University of Technology is ranked fourth with 17 links.

    Conclusions

    The results showed that 1245 degrees were done collaboratively between researchers in the fields of surgery and chemistry. This number of articles has been cited 46827 times, which shows that these articles are popular.

    Keywords: Collaborative Research, Iranian Researchers, Scientific Map Drawing, Surgery
  • A.R.Mehdinavaz Aghdam, F.Rousta* Pages 62-72
    Introduction & Objective

    Neoadjuvant chemotherapy may increase complications after surgery, the incidence of these complications has not been accurately reported; Among these complications, we can mention the duration of surgery and the amount of bleeding during surgery, which are associated with subsequent complications, and there is no accurate information in this field; Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the effect of neoadjuvant chemotherapy on the amount of bleeding and length of surgery in breast surgeries in the form of a meta-analysis.

    Materials & Methods

    This study was conducted as a meta-analysis during 2022; A search using MEDLINE, Embase, the Cochrane Library, Google Scholar, ClinicalTrials.gov and the WHO International Clinical Trials Registry platform to identify studies evaluating the effect of neoadjuvant chemotherapy on complications after breast surgery with the keywords breast cancer/breast neoplasm; neoadjuvant therapy/neoadjuvant chemotherapy; Breast surgery/mastectomy was performed in this systematic review and meta-analysis.

    Results

    Neoadjuvant treatment insignificantly reduces the duration of surgery (95% CI = -22.42-27.76, MD = 2.67, P = 0.083, I2 = 99%); Also, neoadjuvant treatment significantly reduces bleeding during surgery (95% CI = -107.44-23, MD = -75.85, P = 0.0001, I = 97%) (Figure 1, part B); It should be noted that the heterogeneity of both studies was significantly high.

    Conclusions

    Neoadjuvant chemotherapy with a partial face leads to an increase in the length of the surgical period and significantly leads to a decrease in the amount of bleeding during breast surgery.

    Keywords: Chemotherapy, Neoadjuvant, Bleeding, Length of Surgery, Breast Cancer
  • M.Nasrollahzadeh *, A.R.Eslaminejad Pages 73-81

    Lung cancer is the most common cancer worldwide with over 2.09 million global cases in 2018. In the United States only, lung cancer led to over 142,000 deaths in 2019. When diagnosed at early stages, surgical resection may help lung cancer get optimal oncologic outcomes.
    Generally, surgeons are facing patients with decreased cardiorespiratory reserve and increased postoperative risk of cardiovascular complications when evaluate lung resection candidates.
    So, cardiorespiratory assessment is a main factor to weigh perioperative risks versus potential benefits of surgery in order to plan optimal perioperative care.
    The current article describes the ways to limit and control the challenge in terms of preoperative assessment of lung resection cases by evaluating lung mechanics, parenchymal function and cardiorespiratory reserve.

    Keywords: Preoperative Evaluation, Lung Cancer, Lung Resection Surgery, Preoperative Pulmonary Rehabilitation
  • S.A.Mirmalek Pages 92-98

    Leading scholars and publishers from ten countries have agreed a definition of predatory publishing. We present an article review leading to a guide for recognition of these journals.

    Keywords: Predatory Journals, Bill’s List
  • M.Abbasi Pages 99-122

    The concept of consent and the theory of innocence are considered as new attitudes and important approaches in medical law, and studying them, as one of the fundamental conditions of medical liability, is of particular importance. Consent to treatment implies that every sane and mature person is entitled to make decisions around the treatment or the treatment method which has been recommended or is necessary for him/her. On this basis, the legislator has explicitly referred to obtaining the consent of the patient or his/her legal representatives in surgical and medical operations, and has considered the presence of such consent and innocence as a must in all surgical and medical procedures, except in necessary and urgent cases. However, given that in the legal system of Iran, following Imami jurisprudence, the pre-operation innocence institution in surgical and medical operations has been taken into consideration by the legislator and is the theoretical basis of medical liability, obtaining the patient’s consent, the legitimacy of medical operations, and observing technical and scientific standards and governmental systems are not necessarily considered as the physician’s disclaimer or among the causes of medical malpractice. The physician will be liable to compensate any life or financial losses caused to patients unless he/she has been acquitted of responsibility by the patient or his/her parents before beginning the treatment, and provided that he/she has not committed any faults. Therefore, the analysis of the concept of consent and the theory of innocence in medical law is the issue which has been discussed and analyzed in detail in the present article.

    Keywords: Consent, Acquittal before Operation, Physician, Liability, Medical Law