طراحی و ارزیابی اپلیکیشن سلامت همراه در خودمدیریتی اختلال استرس پس از سانحه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پیشرفت های اخیر در حوزه تجهیزات همراه، فرصت های مناسبی در راستای ارایه خدمات موثرتر و کم هزینه تر برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن ارایه داده است. با توجه به شیوع نسبتا بالای اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در ایران و عدم وجود اپلیکیشن بومی در خودمدیریتی عوارض متعدد این اختلال، در پژوهش حاضر به طراحی و ارزیابی اپلیکیشن سلامت همراه در خودمدیریتی PTSD پرداخته شد.

روش

این مطالعه کاربردی- توسعه ای در دو مرحله صورت پذیرفت. در مرحله اول، پس از بررسی متون، نیازها و انتظارات اپلیکیشن شناسایی شد. سپس بر اساس نیاز های شناسایی شده، اپلیکیشن مدل سازی، طراحی و سپس با استفاده از زبان های برنامه نویسی جاوا و کاتلین تولید و آزمایش شد. در مرحله دوم، کاربردپذیری اپلیکیشن تولید شده توسط متخصصین و کاربران مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج

سرویس های ارایه شده در اپلیکیشن عبارت اند از: ارایه آموزش روانی، مهارت های مقابله ای، تمرین تنفسی، آرامش بخشی، تاثیر گذاری مثبت، حمایت های اجتماعی، خودارزیابی، ارایه یادآور، پیوند های مفید و خود نظارتی. از دید متخصصین، اپلیکیشن از کیفیت قابل قبول (78/25%) و از دیدگاه کاربران نسبتا قابل قبول بود (68/67%). متخصصین در فرآیند ارزیابی، بیشترین رضایت را از عملکرد اپلیکیشن (80%) و کاربران بیشترین رضایت را از سهولت استفاده از اپلیکیشن (76%) داشنتند.

نتیجه گیری

به کارگیری اپلیکیشن می تواند در ارتقای دسترسی مبتلایان PTSD به خدمات مراقبت بهداشتی مفید واقع شده و ضمن صرفه جویی در زمان و هزینه ها، در خودمدیریتی این اختلال موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
196 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568094 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!