اثر ترکیب های کشت مخلوط سه گانه تاخیری چغندرقند (Beta vulgaris L.)، نخود (Cicer arietinum L.) و ماش (Vigna radiata L.) بر عملکرد و اجزای عملکرد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در بوم نظام های کشاورزی، فشرده سازی پایدار به معنای بهبود خدمات بوم نظام ، افزایش یا حفظ میزان تولید، همراه با کاهش نهاده ها مطرح شده است. کشت مخلوط از جمله نظام هایی هستند که از طریق بالا بردن تنوع و پیچیدگی افزایش پایداری سیستم را به دنبال خواهند داشت. بر این اساس، به منظور بررسی و مقایسه ترکیب های مختلف کشت مخلوط تاخیری سه گونه زراعی چغندرقند (Beta vulgaris L.)، نخود (Cicer arietinum L.) و ماش (Vigna radiata L.) سری های جایگزینی بر عملکرد و اجزای عملکرد، آزمایشی در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در سال زراعی 95-1394 در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار و شش تیمار انجام گرفت. به دلیل طولانی بودن دوره رشد چغندرقند دو گونه لگوم (نخود و ماش) به عنوان گیاه همراه در طول دوره رشد این گیاه کاشته شد. تیمارها شامل نسبت های مخلوط 75 درصد چغندرقند + 25 درصد لگوم (نخود و ماش)، 50 درصد چغندرقند + 50 درصد لگوم (ماش و نخود) و 25 درصد چغندرقند + 75 درصد لگوم (ماش و نخود) و کشت خالص نخود (C)، ماش (M) و چغندرقند (S) در سری های جایگزینی بود. تراکم مطلوب برای چغندر شش بوته در مترمربع و برای نخود و ماش 20 بوته در مترمربع در نظر گرفته شد. صفات مورد مطالعه شامل اجزای عملکرد و عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک و شاخص برداشت در نخود و ماش و برای چغندرقند شامل عملکرد تر و خشک غده، عیار قند و عملکرد قند و نسبت برابری زمین بود. نتایج نشان داد که اثر ترکیب های کشت مخلوط بر اجزای عملکرد و عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک نخود و ماش معنی دار (05/0≥p) بود. همچنین در مورد صفات مورد مطالعه چغندرقند نیز به جز صفت وزن خشک غده که در سطح احتمال پنج درصد معنی دار بود، سایر صفات در سطح احتمال یک درصد معنی دار بود. نتایج نشان داد، بیشترین عملکرد دانه نخود مربوط به تیمار خالص (C) (با 2912 کیلوگرم در هکتار) بود و بالاترین عملکرد ماش را تیمار خالص (M) (با 83/1247 کیلوگرم در هکتار) به خود اختصاص داد. همچنین در مورد عملکرد غده تر چغندر نیز بالاترین مقدار عملکرد را تیمار خالص ((S(با 65242 کیلوگرم در هکتار) دارا بود. ارزیابی نسبت برابری زمین نشان داد که بالاترین LER را نسبت 75 درصد لگوم (نخود و ماش) و 25 درصد چغندرقند به میزان 53/1 به خود اختصاص داد و کمترین آن را نسبت 25 درصد لگوم (نخود و ماش) و 75 چغندرقند به میزان 61/0 دارا بود. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که استفاده از نظام کشت مخلوط چغندرقند با لگوم اثربخش بوده و به عنوان راهکار مناسبی در راستای تولید چغندرقند و لگوم نسبت به نظام های تک کشتی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568481 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!