اثر جنسیت و سطح فعالیت بدنی بر کیفیت زندگی و کیفیت خواب سالمندان استان کردستان؛ یکسال پس از شروع انزوای اجتماعی ناشی از همه گیری بیماری کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

انزوای اجتماعی ناشی از همه گیری بیماری کووید-19 تمام جنبه های زندگی و اقشار مختلف جامعه، به ویژه سالمندان را تحت تاثیر قرار داد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر جنسیت و فعالیت بدنی بر کیفیت زندگی و کیفیت خواب سالمندان استان کردستان پس از گذشت یکسال از انزوای اجتماعی ناشی از همه گیری بیماری کرونا است.

روش کار

پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه ای است. از بین جامعه ی سالمندان (بالای 60 سال)، 184 نفر به روش خوشه ای و به نسبت جمعیت از بین شهرستان های استان کردستان در پژوهش شرکت کردند. به منظور جمع آوری داده های فعالیت بدنی، اطلاعات خواب و کیفیت زندگی به ترتیب از پرسشنامه های فعالیت بدنی بک، کیفیت خواب پیتسبورگ و کیفیت زندگی لیپاد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از مانوای چند متغیره استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که جنسیت بر کیفیت خواب اثر معنادار نداشت اما بر کیفیت زندگی در ابعاد افسردگی و اضطراب و عملکرد جنسی تاثیر معنادار داشت (001/0=P)، این در حالی است که فعالیت بدنی هم بر کیفیت خواب (02/0=P) و هم بر کیفیت زندگی تاثیر معنادار داشت (001/0>P).

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاضر نشان داد که فعالیت بدنی می تواند باعث کاهش مشکلات خواب سالمندان، به ویژه مشکلات ناشی از تاخیر در به خواب رفتن، کیفیت ذهنی خواب و همچنین اختلالات خواب شود. فعالیت بدنی همچنین باعث افزایش کیفیت زندگی سالمندان در عملکرد جسمانی، عملکرد اجتماعی، خودمراقبتی و عملکرد جنسی می شود. براساس نتایج حاصله، فعالیت بدنی تاثیر مثبتی بر کیفیت خواب و زندگی سالمندان دارد و می تواند در کاهش شکایات ناشی از مشکلات مرتبط مفید باشد. همچنین نتایج نشان داد که در شرایط پراسترس شیوع بیماری کرونا، زنان بیش از مردان از مشکلات اضطراب و افسردگی و مشکلات جنسی رنج می برند و کیفیت زندگی پایین تری را تجربه می کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!