تحلیل فضایی تصادف خودروهای سنگین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 میانگین کل صدمات جانی و مالی در تصادفات خودروهای سنگین حدودا دو برابر میانگین تصادفات خودروهای سواری است. با توجه به نگرانی های اخیر درباره ایمنی تردد وسایل نقلیه سنگین و بار اقتصادی تصادفات آنها، مطالعه روی تصادفات وسایل نقلیه سنگین ضرورت پیدا می کند. مطالعه حاضر با هدف تحلیل فضایی پراکندگی حادثه خیزترین نقاط تصادفات خسارتی و جرحی خودروهای سنگین در استان گیلان بین سال های 94 تا 97 انجام شد.

روش

 در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، کلیه ی داده های مربوط به تصادفات با خودروهای سنگین ارجاع شده به پلیس راه ناجا در استان گیلان از سال 94 تا 97 جمع آوری و بررسی شد و موارد خسارتی جرحی و فوتی این تصادفات در این سال ها مورد محاسبه و تحلیل فضایی پراکندگی نقاط حادثه خیز، با استفاده از نرم افزار ARC GIS قرار گرفت.

یافته ها

 بیشترین تصادفات وسایل نقلیه سنگین در رودبار با 92/6، در ساعت چهار بامداد (012/1)، در هوای صاف 4227 (33/72درصد)، در جاده های اصلی 3212 (79/54درصد) و راه های مستقیم و مربوط به درگیری با وسیله نامشخص 2373 (49/40درصد) بود. محورهای ترانزیتی رشت- امام زاده هاشم و رستم آباد- رودبار رتبه اول مرگ ومیر و تصادفات وسایل نقلیه سنگین را داشتند.

نتیجه گیری

 نقاط حادثه خیز در تصادف وسایل نقلیه سنگین مشخص شدند، با مداخلات مناسب باید از وقوع تصادفات در این نقاط پیشگیری کرده و ایمنی تردد این خودروها را افزایش داد. سازمان حمل ونقل ترافیک با همکاری پلیس، علایم و تابلوهای ترافیکی که معرف محدودیت سرعت است را برای آگاهی بیشتر این رانندگان هنگام تردد در جاده های اصلی و وضعیت هندسی مستقیم، نصب و بر رعایت قوانین رانندگی توسط این رانندگان نظارت کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!