اثر زردچوبه بر درد قفسه سینه و کیفیت خواب بیماران مبتلا به سندرم حاد کرونری: یک کارآزمایی بالینی تصادفی سه سوکور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

درد قفسه سینه از علایم اصلی سندرم حاد کرونری و اختلالات خواب از مشکلات شایع این بیماران است. هدف این مطالعه تعیین اثر زردچوبه بر درد قفسه سینه و کیفیت خواب بیماران سندرم حاد کرونری بود.

روش بررسی

این کارآزمایی بالینی سه سوکور روی 270 بیمار در بخش مراقبت های عروق کرونر بیمارستان کوثر سمنان سال1400-1399 با تخصیص تصادفی در 3 گروه مداخله، دارونما و کنترل انجام شد. گروه مداخله قرص 500 میلی گرمی زردچوبه و گروه دارونما، قرص 500 میلی گرم نشاسته، اویسل و لاکتوز را ساعت 9 صبح بعد از صبحانه یک بار در روز به مدت 3 روز دریافت کردند. گروه کنترل مداخلات روزمره دریافت کردند. بررسی درد قفسه سینه با ابزار ارزیابی درد قبل از مداخله و نیم ساعت بعد از مداخله 3 روز متوالی انجام یافت. کیفیت خواب با پرسشنامه استاندارد کیفیت خواب بیمارستانی سنت ماری، صبح روز اول قبل از مداخله و صبح روزهای دوم و سوم بعد از مداخله ارزیابی شد.

یافته ها

میانگین کاهش شدت درد قفسه سینه روز اول تا سوم بین گروه ها تفاوت معناداری نداشت (05/0>p). اما شدت درد قفسه سینه درون گروه مداخله، دارونما و کنترل تفاوت معناداری داشت (001/0<p). به نحوی که میانگین شدت درد قفسه سینه در روز دوم نسبت به روز اول بستری در سه گروه کاهش یافت (001/0<p). اما کاهش شدت درد قفسه سینه در روز سوم نسبت به روز دوم بستری در سه گروه معنادار نبود (05/0>p). میانگین نمره کیفیت خواب قبل از مداخله در گروه مداخله از دارونما بیش تر بود (021/0=p)، اما در روز دوم و سوم در مداخله از دارونما (001/0<p) و کنترل کم تر (001/0<p) بود.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد در بیماران سندرم حاد کرونری، زردچوبه بر درد قفسه سینه تاثیر معنادار نداشته، اما کیفیت خواب را بهبود بخشیده است. لذا می توان از زردچوبه جهت بهبود کیفیت خواب این بیماران استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
349 تا 362
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568812 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!