تاثیر استفاده از دستگاه خودکار ماسک دهنده بر میزان آلودگی ماسک های جراحی در اتاق عمل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

روش های ضدعفونی کردن دست ها نتوانسته آن ها را عاری از میکروب کند و دست های آلوده انتقال دهنده آلودگی هستند. یکی از تجهیزات حفاظت فردی اتاق عمل، ماسک است که در زمان برداشتن احتمال دارد ماسک توسط دست ها آلوده شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر استفاده از دستگاه خودکار ماسک دهنده بر میزان آلودگی ماسک های جراحی در اتاق عمل، انجام گرفته است.

روش بررسی

مطالعه حاضر یک کار آزمایی میدانی است که در مورد 120 نفر از کارکنان بیمارستان آیت الله کاشانی اصفهان در سال 1400 انجام گرفته است. افراد مورد مطالعه به روش تصادفی بلوکی به دو گروه 60 نفری دستگاه خودکار و برداشتن دستی ماسک تقسیم شدند. اثر تماس دست های آغشته به پودر فلورسنت در زمان برداشتن ماسک در هر گروه اندازه گیری شد. مساحت آلودگی ماسک برداشته شده و ماسک زیرین در سطوح پشت و رو در دو گروه مقایسه شد.

یافته ها

آزمون غیر پارامتریک من ویتنی نشان داد که مساحت آغشته به پودر فلورسنت حاصل از تماس دست با سطح ماسک، بین دو روش تفاوت معناداری داشته است (05/0>p). تنها 8/77±6/125میلی متر مربع سطح رو و 0/26±6/30 میلی متر مربع سطح پشت ماسک برداشته شده با دستگاه خودکار ماسک دهنده آلوده بود، در حالی که این نسبت در ماسکی که با دست برداشته شد به ترتیب 9/612±6/961 و 6/315±4/440 میلی متر مربع بود.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که حذف تماس دست با بدنه ماسک، با استفاده از دستگاه خودکار ماسک دهنده، می تواند از آلودگی آن بکاهد. بنابراین استفاده از دستگاه خودکار در تامین امنیت سلامت فرد و کاهش هزینه ها موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
434 تا 448
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!