تبیین جامعه شناختی تاثیر شبکه های اجتماعی (مجازی) بر امنیت مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی: شهروندان تهرانی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مشارکت سیاسی از مهم ترین ارکان نظام های سیاسی است در این میان امنیت مشارکت سیاسی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. شبکه های اجتماعی مجازی به علت قدرت بسیج کنندگی و تاثیرگذاری بر افکار عمومی می توانند امنیت مشارکت سیاسی را تحت تاثیر قرار دهند. در واقع فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان ابزارهای مهم در تهدید نرم محسوب می شوند که می توانند بر شکاف بین نخبگان و حاکمیت با مردم و جهت دهی به افکار عمومی موثر باشند. پژوهش حاضر به لحاظ روشی، پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق کلیه افراد بالای 18 ساکن شهر تهران بودند. روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی بود، حجم نمونه براساس فرمول کوکران براساس جمعیت بالای 18 سال هر منطقه مجموعا 1913 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه در طیف لیکرت بود. تجزیه و تحلیل داده ها با مدل معادلات ساختاری و نرم افزار Smart Pls نیز استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد؛ بین شبکه های اجتماعی (مجازی) با امنیت مشارکت سیاسی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. بین شبکه های اجتماعی (مجازی) با آگاهی اجتماعی و مطالبه گری رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. بین آگاهی اجتماعی و مطالبه گری با امنیت مشارکت سیاسی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. نتیجه این که شبکه های اجتماعی به علت کارکردهای اطلاع رسانی، انتشار انواع اخبار، و سرعت انتشار و نیز قابلیت هایی نظیر تاثیرگذاری بر افکار عمومی، جهت دهی به جریان های عمومی جامعه و حساس سازی جامعه نسبت به مسایل مختلف نقش مهمی در آگاهی اجتماعی-سیاسی، امنیت در حوزه مشارکت سیاسی و مطالبات اجتماعی دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568920 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!