بررسی مولفه های فرهنگی- اجتماعی در پیکره بندی فضایی آرامگاه های اسلامی مراکش (قرن دوم ه.ق/8 میلادی تا چهارده ه.ق/16 میلادی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آرامگاه ها، بناهای فرهنگی-اجتماعی و متبرکه در دوران اسلامی اند که بعد از مساجد، به عنوان جزء جدایی ناپذیر معماری آیینی اهمیت ویژه ای دارند. با توجه به اهمیت شناسایی سنت های منطقه ای مختلف، در مورد معماری تدفینی جهان اسلام در طی قرون متمادی، مطالعات چندان متمرکزی بر بناهای زیارتگاهی غرب سرزمین تاریخی جهان اسلام صورت نگرفته است. هدف نوشتار حاضر مطالعه نقش مولفه های فرهنگی-اجتماعی در پیکره بندی فضایی پنج نمونه از زیارتگاه های اسلامی، در حوزه جغرافیایی شمال غربی آفریقا، مغرب الاقصی (مراکش) از قرن هشتم تا قرن هجدهم میلادی است. در گام اول با روش تحقیق توصیفی-تاریخی و بهره گیری از مطالعات اسنادی و کتابخانه ای، داده های مستخرج از نمونه های موردی، جمع آوری شده است. بناهای معرفی شده با سه مولفه سلسله مراتب فضایی، انتظام فضایی و دسترسی پذیری فضایی بررسی تطبیقی می شود. در گام دوم با روش توصیفی-تحلیلی و بهره گیری از روش نحو فضا، ویژگی های منحصربه فرد کارکردی-فضایی، ابعاد و کیفیات معماری حاکم بر آرامگاه های اسلامی این منطقه، ازنقطه نظر چگونگی ارتباط با محیط پیرامون، موردبحث قرار می گیرد. نتایج پژوهش نشان می دهد که ساختار کالبدی-فرمی بناهای آرامگاهی مراکش در دوره اسلامی، از الگوی اولیه واحدی تبعیت می کند اما وجه تمایز این بناها با یکدیگر در سازمان فضایی حیاط درونی و پیکره بندی فضایی آرامگاه هاست. زاویه مولای ادریس دوم در شهر فاس به دلیل انتظام فضایی بالا و دسترس پذیری -که در پلان قابل مشاهده است- با بالاترین ضریب هم پیوندی فضا، بهترین پیکره بندی فضایی را داراست.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2569419 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!