دستیابی به راهکارهایی برای ایجاد ارتباط میان محیط انسانساخت و محیط طبیعی از طریق یک عنصر واسطه موثر نمونه مورد مطالعه: کرج، باغستان، ناحیه غربی شهرک ظفر

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه ارتباط میان محیط انسان ساخت و محیط طبیعی در حال تضعیف و از میان رفتن است و یکی از پیامدهای این مقوله، روند فزاینده ساخت وسازهای بی رویه در دامنه ها و کوهپایه ها بوده و در نتیجه به از بین رفتن این محیط های طبیعی با ارزش منجر شده است. از گذشته تا به امروز و به ویژه در سال های اخیر شاهد افزایش پدیده کوه خواری در اطراف و حاشیه شهرها بوده ایم که سبب آسیب های انسانی، زیست محیطی و شهری بسیاری گشته است. لذا این پژوهش به منظور «دستیابی به راهکارهایی جهت ایجاد ارتباط میان محیط انسان ساخت و محیط طبیعی از طریق یک عنصر واسطه موثر در راستای جلوگیری از پدیده کوه خواری» تعریف شده است. از مهم ترین اهداف این پژوهش می توان به جلوگیری از پدیده کوه خواری به وسیله ایجاد و یا تقویت یک عنصر واسطه موثر میان محیط انسان و محیط طبیعی اشاره نمود. مبانی نظری این پژوهش بر مبنای نظریه هایی مانند نظریه گدس، متابولیزم شهری، اعتبارگیری  اعتباربخشی که مهم ترین عناصر آن ها انسان، طبیعت، شهر و اجتماع بوده اند، و نمونه های مورد مطالعه مانند جاده سانتوس، پارک سانابریا، دره پیتزبرگ ساختار یافته و مورد تحلیل و بررسی کامل قرار گرفته است. از دیگر اهداف این پژوهش نیز استفاده از نقطه ضعف فضا و تبدیل آن به نقطه قوت است که می توان با اجتماع پذیرساختن فضا، فضا را فعال نمود. این پژوهش بر اساس نظریه های گفته شده، نمونه های مورد مطالعه و بررسی ها و تحلیل های کامل، به چارچوب نظری شامل مولفه ها و زیرمولفه هایی جهت تقویت و تزریق عملکردها و ویژگی هایی به عنصر واسطه موثر (نهر دلمبر) برای ایجاد ارتباط میان محیط انسان ساخت و محیط طبیعی، دست یافته است که بر اساس چارچوب نظری و مدل تجربی به دست آمده، به راهکارهایی برای نوعی طرح ساختاری-راهبردی کلی در مقیاس کلان و قوانین و ضوابطی جهت جلوگیری از پدیده کوه خواری و همچنین راهکارهایی جهت طراحی عنصر واسطه موثر در چارچوب طراحی شهری دست یافته است. این راهکارها در نمونه مورد مطالعه در محدوده شهرک ظفر و باغستان به شکل طراحی کالبدی-فضایی در چارچوب طراحی شهری تجربه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2570187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!