تاثیر کاربرد لئوناردیت، ورمی کمپوست و خاک آب بندان بر عملکرد، اجزای عملکرد و غلظت برخی عناصر غذایی در فلفل سبز (Capsicum Anuumm L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

امروزه در سیستم کشاورزی پایدار، به منظور افزایش کمی و کیفی تولید در گیاهان از کودهای آلی در کنار کودهای شیمیایی استفاده می شود. کاربرد تلفیقی کودهای آلی و شیمیایی می-تواند با بهبود ویژگی های کیفی خاک و جذب بیشتر عناصر غذایی باعث افزایش رشد و عملکرد گیاه شود. در این نوع رویکرد از مدیریت زراعی، درصدی از نیاز گیاه به عناصر غذایی به وسیله کودهای شیمیایی و مابقی از طریق کودهای آلی تامین می شود. بدین منظور در این مطالعه از اصلاح کننده های آلی نظیر لیوناردیت، ورمی کمپوست، خاک آب بندان و همچنین هیومیک اسید استخراج شده از آن ها به روش تلفیقی با کاربرد کود شیمیایی استفاده گردید. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر کاربرد برخی اصلاح کننده های آلی و هیومیک اسید استخراجی از آن ها بر عملکرد، اجزای عملکرد و غلظت برخی عناصر غذایی در فلفل سبز است.

مواد و روش

به منظور بررسی تاثیر کاربرد اصلاح کننده های آلی و هیومیک اسیدهای استخراج شده از آن ها بر میزان عملکرد، اجزای -عملکرد و غلظت برخی عناصر غذایی در فلفل سبز، آزمایشی گلدانی به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح کاملا تصادفی در سه تکرار در فصل -زراعی سال 1398 انجام شد. در این آزمایش فاکتورهای اصلی شامل سه نوع اصلاح کننده آلی (لیوناردیت، ورمی کمپوست و خاک آببندان) و فاکتورهای فرعی در 14 سطح شامل شاهد، تیمار کود شیمیایی NPK طبق آزمون خاک، لیوناردیت در سه سطح (6/2، 2/5 و 8/7 تن در هکتار)، هیومیک اسید استخراج شده از لیوناردیت در سه سطح (6/2، 2/5 و 8/7 کیلوگرم در هکتار)، 6/2 تن لیوناردیت در هکتار به همراه 75 درصد NPK ، 2/5 تن لیوناردیت در هکتار به همراه 50 درصد NPK و 8/7 تن لیوناردیت در هکتار به همراه 25 درصد NPK، 6/2 کیلوگرم هیومیک اسید استخراج شده از لیوناردیت در هکتار به همراه 75 درصد NPK، 2/5 کیلوگرم هیومیک اسید استخراج شده از لیوناردیت در هکتار به -همراه 50 درصد NPK و 8/7 کیلوگرم هیومیک اسید استخراج شده از لیوناردیت در هکتار به همراه 25 درصد NPK) در نظر گرفته شدند. همچنین تمامی فاکتورهای فرعی برای تیمار ورمی کمپوست و خاک -آببندان نیز مشابه لیوناردیت بودند.

یافته ها

نتایج نشان داد کاربرد اصلاح کننده های آلی، تیمارهای اصلاح کننده آلی به همراه کود شیمیایی و برهمکنش اصلاح کننده های -آلی و تیمارهای کود شیمیایی اثر معنی داری بر میزان عملکرد، اجزای عملکرد و غلظت نیتروژن، فسفر و پتاسیم میوه فلفل سبز داشت. کاربرد هیومیک اسید حاصل از لیوناردیت به میزان 6/2 کیلوگرم در هکتار به همراه 75 درصد NPK توانست میزان عملکرد فلفل، ارتفاع -بوته، سطح برگ و کلروفیل کل برگ را به ترتیب 6 ، 7/1 ، 3/2 و 7/2 برابر نسبت به شاهد افزایش دهد. همچنین، میزان نیتروژن، فسفر و پتاسیم میوه فلفل سبز در این تیمار نسبت به شاهد به ترتیب 7، 8/2 و 9/2 برابر، افزایش داشت.

نتیجه گیری

کاربرد کودهای آلی و هیومیک اسید استخراج شده از آن-ها موجب افزایش غلظت عناصر پرمصرف مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم در میوه فلفل سبز و همچنین ارتقای صفات رویشی از قبیل وزن خشک گیاه، ارتفاع بوته، مقدار کلروفیل و سطح برگ در فلفل سبز شد. در واقع لیوناردیت و هیومیک اسید استخراج شده از آن، به دلیل افزایش سطح جذب ریشه، بهبود شرایط تهویه و رطوبت خاک و قابلیت کلات کنندگی عناصر غذایی، باعث افزایش دسترس پذیری این عناصر برای گیاه و بهبود رشد شدند. به طور کلی کاربرد تلفیقی هیومیک اسید استخراجی از کودهای آلی و شیمیایی (NPK) به دلیل غنی بودن از عناصرغذایی مورد نیاز و بهبود خصوصیات کیفی خاک برای رشد ریشه، سبب افزایش معنی دار عملکرد و و اجزای عملکرد گیاه نسبت به تیمار شاهد شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2571584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!