تاثیر پاندمی کووید- 19 بر انزوای اجتماعی سالمندان: مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شیوع بیماری کرونا در سال 2019، عمیقا جامعه جهانی را در تمامی ابعاد تحت تاثیر خود قرار داد و اکثر کشورها برای کنترل شیوع کووید 19 تصمیم گرفتند تا با توصیه سازمان بهداشت جهانی مردم را به سمت قرنطینه و رعایت فاصله گذاری اجتماعی سوق دهند. مشکل اصلی این راهکار همگانی، عدم توجه به سلامت روان افراد به ویژه سالمندان بود. هدف این مطالعه مروری، جمع بندی یافته-های حاصل از مطالعاتی است که به بررسی تاثیر کووید- 19 بر انزوای اجتماعی سالمندان می پردازد و همچنین ارایه استراتژی های کاهش آسیب های روحی و جسمی و بهبود کیفیت زندگی سالمندان می باشد.

مواد و روش ها

  مطالعات انجام شده در زمینه تاثیر انزوای اجتماعی ناشی از پنومونی ویروس کرونا بر سالمندان با استفاده از کلمات کلیدی ویروس کرونا، انزوای اجتماعی، سلامت روان،کوید-19، همه گیری و سالمندان در پایگاه های اطلاعاتیPubmed ، Science direct، Scopus، Google Scholar و پایگاه های داده ایرانی، SID، Iranmedax و Magiran جستجو شد.

یافته ها

نتایج نشان می دهد که تاثیر کووید-19 بر سلامت روان از حد متوسط تا شدید است. از طرفی انزوای اجتماعی در افراد مسن می تواند منجر به افزایش افسردگی و میل به خودکشی، کاهش پاسخ ایمنی به عفونت های ویروسی، افزایش احتمال سکته مغزی، بیماری های قلبی و عروقی و زوال مغزی شود. از این رو، ارایه رویکرد سیستمی جهت ارتقای کیفیت ارتباطات در تمامی ابعاد فردی و اجتماعی حایز اهمیت بوده و ارایه این راهکارها می تواند با حمایت های اجتماعی از قبیل حمایت احساسی و عملی، استرس و اضطراب ناشی از انزوای اجتماعی را در سالمندان کاهش دهد. همچنین مداخلات آموزشی، حفظ عزت و احترام سالمندان، تشویق به استفاده از فضاهای مجازی و ورزش از موارد دیگری می باشد که سبب بهبود وضعیت سلامت روانی و اجتماعی سالمندان در دوران کرونا می شود.

بحث و  نتیجه گیری

  اگر چه انزوای اجتماعی یکی از مهمترین اقدامات مقابله با ویروس کرونا است، اما توجه به سلامت روان و اجرای خدمات با کیفیت و قابل قبول در زمان بحران، به ویژه برای افراد مسن ضروری است، که نیازمند یک ارزیابی یکپارچه و بین رشته ایی متخصصین سالمندان، روانپزشکان و فیزیوتراپ ها در بهبود شرایط سالمندان می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2571717 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!