ساخت شاخص ترکیبی فضایی سلامت اجتماعی و ارزیابی آن در استان های ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و  هدف

 شاخص سلامت اجتماعی یکی از شاخص های ترکیبی می باشد که وضعیت سلامت جامعه را با استفاده از شاخص های قابل اندازه گیری و براساس ویژگی های جامعه سالم نشان می دهد. اکثر مطالعات انجام شده در زمینه ساخت شاخص ترکیبی سلامت اجتماعی در ایران، ناهمگونی و همبستگی فضایی را از لحاظ متغیرهای مورد بررسی نادیده گرفته اند. هدف این پژوهش درنظرگرفتن اثر فضایی در ساخت شاخص ترکیبی سلامت اجتماعی و ارزیابی آن در استان های ایران بود.

روش و مواد

 در پژوهش حاضر از 39 شاخص سلامت اجتماعی گردآوری شده از منابع رسمی مربوط به مطالعه "طراحی شاخص ترکیبی سلامت اجتماعی و ارزیابی آن در استان های ایران" بین سال های 1385 تا 1393، استفاده شده است. از سه روش نرمال سازی با توزیع نرمال استاندارد، روش مقایسه ای و روش رتبه بندی و از سه روش وزن دهی با وزن برابر، وزن دهی با تحلیل مولفه های اصلی و وزن دهی با تحلیل مولفه های وزن دارشده جغرافیایی استفاده شد. سپس نه شاخص ترکیبی ایجاد شده با استفاده از آزمون خودهمبستگی Moran و همبستگی با شاخص توسعه انسانی سال1390 مورد مقایسه قرار گرفتند. درنهایت بهترین شاخص انتخاب و یافته ها براساس آن بیان شد.

یافته ها

 شاخص ترکیبی وزن دارشده با تحلیل مولفه های وزن دارشده جغرافیایی برای داده های نرمال شده z-score با مقدار آماره آزمون خودهمبستگی Moran 334/0 (0003/0=P) و ضریب همبستگی 81/0 با شاخص توسعه انسانی سال 1390، به عنوان شاخص ترکیبی فضایی سلامت اجتماعی انتخاب شد. براساس آن استان های تهران، البرز و یزد به عنوان سه استان اول و استان های سیستان و بلوچستان، لرستان و بوشهر به عنوان سه استان آخر رتبه بندی شدند.

نتیجه گیری

 مطالعه نشان داد که با توجه به وجود نابرابری های استان های ایران از لحاظ امکانات بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی و در نتیجه وجود ناهمگونی و همبستگی فضایی بین آن ها، در نظر گرفتن اثر فضایی در ساخت شاخص ترکیبی سلامت اجتماعی در طبقه بندی مناسب تر سطح سلامت اجتماعی استان ها موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2572000 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!